מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > מרץ 2015 > שיתוף פעולה בין-לאומי: ספרייה דיגיטלית של מפות ארץ הקודש

שיתוף פעולה בין-לאומי: ספרייה דיגיטלית של מפות ארץ הקודש

הספרייה הלאומית החלה בשיתוף פעולה בין-לאומי כדי ליצור פלטפורמה אינטרנטית מרכזית למפות של ארץ הקודש מאוספים ברחבי העולם. זאת על בסיס אוסף המפות על שם לאור – אוסף של מפות עתיקות ומודרניות של ארץ הקודש, שהוא הגדול מסוגו בספריות העולם.

 

ערן לאור, יליד סלובקיה, פעל בשירות החשאי של בעלות הברית, סייע בהעלאת עולים לארץ, ולאחר ייסוד המדינה שימש כנציג המוסדות הלאומיים באירופה. הוא חיבר ספרי שירה, הגות וגם אוטוביוגרפיה. במהלך שנות פעילותו הענפה, בנה לאור את אוסף המפות ובסופו של דבר תרם אותו לספרייה הלאומית. בשנים האחרונות עמלה הספרייה על הנגשה דיגיטלית של מפות מאוסף לאור. כעת הספרייה מרחיבה את האוסף הווירטואלי שלה באמצעות שיתוף פעולה פורה עם ספריות ואספנים בעולם כולו.​

תוספות משמעותיות במיוחד לאוסף זה הן גרסאות דיגיטליות של יותר ממאה מפות של ארץ הקודש וסביבתה, בכתב יד, הנמצאות בבעלותן של ספריות באירופה ובארצות הברית. עם הפירות הראשונים של היוזמה נמנות גרסאות דיגיטליות של הפריטים הבאים: מפת Puetinger המפורסמת – העתק ייחודי, מהמאות ה-12–13, של מפת העולם הקדום שהוכנה במאה הרביעית, וגירסתה הדיגיטלית נתרמה לספרייה הלאומית על ידי הספרייה הלאומית האוסטרית; מפה של ירושלים הצלבנית מהספרייה העירונית של Saint-Omer בצרפת; שרטוט מיוחד של מפת פלשתינה; אוטוגרף של הכרוניקאי הבריטי המפורסם מתיו פריס (Matthew Paris) שנתרם על ידי קולג' קורפוס כריסטי באוקספורד; מפה של ארץ ישראל בכתב יד מתוך פירוש רש"י מימי הביניים, שגירסתה הדיגיטלית נתרמה על ידי הספרייה של אוניברסיטת לייפציג (Leipzig).


הודות לשיתוף הפעולה הנדיב של ספריות ואספנים מרחבי העולם יהפוך אוסף לאור לאוסף מרכזי מקיף של מפות ייחודיות ורבות חשיבות של ארץ הקודש, מהעת העתיקה ועד למאה העשרים.
 

 

(תמונה: פלשתינה במפת Puetinger, באדיבות ה-Österreichische Nationalbibliothek)