מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > מרץ 2015 > אוצרות דיגיטליים של הספרייה בפרויקט מורשת אירופית

אוצרות דיגיטליים של הספרייה בפרויקט מורשת אירופית

לאחרונה השלימה הספרייה הלאומית שיתוף פעולה מקיף בן שנתיים עם Europeana, ארגון אירופי העוסק בשימור התרבות האירופית ובהנגשתה לציבור. פעילויות הארגון מבוססות על שיתוף פעולה ועל גישה פתוחה של הציבור הרחב אל אוצרות תרבות –  שני עקרונות מובילים בתהליך ההתחדשות של הספרייה הלאומית. הספרייה אמנם עבדה עם Europeana גם בעבר, ובכלל זה תרמה לה חומרים בתחום היודאיקה, אך היקפו של שיתוף הפעולה האמור נרחב הרבה יותר: במסגרתו העלתה הספרייה לאתר האינטרנט של Europeana אלפי איורים, תמונות, ספרים, כתבי יד ועוד. תצלומיהם של הפריטים, שהם מהשנים 1607 עד 1934, זמינים כעת לציבור בעולם כולו, וניתן לראותם, להשתמש בהם, לשתף אותם ולהוריד אותם ללא עלות.​

​באמצעות שיתוף הפעולה עם Europeana הספרייה הלאומית מצטרפת לנבחרת מצומצמת של מוסדות לא-אירופיים המשתתפים בפרויקט. לדברי חזקי קסנט, מנהל הפרויקטים הדיגיטליים של הספרייה והאחראי על שיתוף הפעולה, ההשתתפות בפרויקט חשובה ביותר, באפשרה "לספר את הסיפור של יהדות אירופה". הפרויקט גם הידק את הקשרים של הספרייה עם מוסדות אירופיים מובילים, בעיקר בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית. חזקי וחברים אחרים בצוות מערכות המידע של הספרייה מקיימים קשר רצוף עם המוסדות האלה, מחליפים איתם רעיונות ודנים באתגרים העומדים בפני מוסדות העוסקים בשימור אוצרות תרבות בעולם הדיגיטלי.


לדברי חזקי, היוזמה היא גם "צעד חשוב עבור הספרייה הלאומית" בחתירתה המתמדת לפתיחת הגישה אל אוספיה. המעורבות בפרויקט הגלובלי הזה מקדמת את הספרייה לקראת מתן גישה פתוחה אל אוספיה לחוקרים ולמשתמשים מכל סוג ברחבי העולם.