מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > מרץ 2015 > נוער ערבי עוסק בקהילה ובתרבות בספרייה הלאומית

נוער ערבי עוסק בקהילה ובתרבות בספרייה הלאומית

תלמידים רבים מבתי ספר ערביים בירושלים באים בחודשים האחרונים לספרייה הלאומית, לאחר שהספרייה נבחרה ליטול חלק במיזם "היתרון הירושלמי". מטרת המיזם, המאורגן מטעם עיריית ירושלים, היא לחשוף את תלמידי בתי הספר בירושלים למוסדות התרבות המובילים בעיר. התכנית מעשירה את הלימוד בכיתה באמצעות פריטים השמורים באוספי הספרייה, ובכך מטפחת את זיקתם לאופייה המיוחד של העיר ולהיצע התרבותי המרתק שלה. במסגרת המיזם, שהחל בינואר, כבר הגיעו אל הספרייה כ-700 תלמידי כיתות ו' מבתי ספר ברחבי ירושלים המזרחית וכן כ-150 תלמידים מבתי ספר יהודיים בעיר.​

ההשתתפות במיזם "היתרון הירושלמי" היא חלק חשוב מפעילות הספרייה הלאומית במטרה לפתוח את שעריה לקבוצות מגוונות בחברה הישראלית. לדברי רע'דה קשקוש, האחראית על תכניות התרבות של הספרייה הלאומית בשפה הערבית, "הילדים זוכים בספרייה להזדמנויות חינוכיות שהם אינם זוכים להן בכיתה, כולל יחס אישי יותר, תודות לקבוצות הקטנות ולשימוש בסביבת לימוד דיגיטלית". רע'דה וצוותה הכינו בשביל המיזם תכנית לימוד מיוחדת, הכוללת ביקור מוקדם של המורים בספרייה לפני בואם של התלמידים, כדי לאפשר להם לבנות ולהעביר בכיתותיהם מערכי שיעור המבוססים על אוצרות הספרייה.

לאחר הלימוד הרלוונטי בכיתות באים התלמידים לספרייה לשני סיורים חווייתיים, שבהם הם זוכים לראות את פריטי המקור שעליהם למדו בבתי הספר. התכנית מתמקדת בנושאים הנוגעים לקהילה ולתרבות. באמצעות פעילויות וסדנאות התלמידים מתוודעים לכתבי יד ערביים נדירים, למפות ולחומרים נוספים, המאפשרים להם להתעמק בזהותם ובתרבותם בדרכים ייחודיות. "הילדים לא היו רואים כלל את הפריטים הללו מחוץ לספרייה, שהיא עבורם סביבה חדשה ומרגשת", אומרת רע'דה, ומוסיפה שבתי הספר המשתתפים בתכנית מגלים התלהבות, שכן בזכותה הפכה הספרייה הלאומית ליעד תרבותי חדש, שגם רבים מהמורים לא ביקרו בו בעבר.

השתתפותה של הספרייה הלאומית במיזם "היתרון הירושלמי" מביאה לספרייה קהל חשוב, ומעודדת את ילדי בתי הספר הערביים הנוטלים בו חלק לעסוק באוצרות שהם חלק ממורשתם התרבותית.