מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > הספרייה הלאומית במוזיאון הלובר

הספרייה הלאומית במוזיאון הלובר

לאחרונה, בעקבות הזמנה מיוחדת מטעם מוזיאון הלובר בפריז, נטלה  הספרייה הלאומית חלק בתערוכה חשובה, שכותרתה "מרוקו בימי הביניים: אימפריה מאפריקה ועד ספרד". הספרייה השאילה את אחד מפריטיה הנדירים והחשובים ביותר, עותק אוטוגרפי של פירוש המשנה של הרמב"ם, לשם הצגתו בתערוכה. במסגרת התערוכה, נשא ד"ר אביעד סטולמן, ראש אגף האוספים בספרייה הלאומית, הרצאה על הרמב"ם, שכותרתה "הרמב"ם ופירושיו: מסעות".
​ד"ר סטולמן סיפר את סיפורו של הרמב"ם, הוגה דעות ים-תיכוני שמסעותיו מספרד למצרים דרך צפון אפריקה עיצבו את חייו האינטלקטואליים. כן הדגיש את תפקידה של השפה היהודית-ערבית שבה כתוב הפירוש, כפלטפורמה לשונית שאפשרה ועודדה מגעים בין-תרבותיים בין היהדות לאסלאם. ד"ר סטולמן תיאר את הדרך שעשו הכתבים עצמם –מטיוטות שנכתבו במהלך מסעותיו של הרמב"ם בים ועד לעותקים נאים שהוכנו בפוסטאט שבמצרים. מסעותיהם של רבים מכתביו המקוריים של הרמב"ם לא הסתיימו בכך. אחדים מצאצאיו נטלו עמם את כתבי היד כשעזבו את מצרים, במאה ה-14, והתיישבו בעיר חלב שבסוריה. כשלוש מאות שנה לאחר מכן מצאו מיסיונרים אנגלים את הכתבים בחלב והביאו אותם לאנגליה. אחדים מהם שוכנים עד היום באוספים של אוניברסיטת אוקספורד. ד"ר סטולמן ציין כי "לכבוד הוא לספרייה הלאומית לאפשר ללובר, הנודע באוספיו המרשימים והגדולים, להציג כחלק מהתערוכה את כתב היד של פירוש המשנה שבבעלות הספרייה הלאומית".
 
התערוכה בלובר תהיה פתוחה לציבור עד ינואר 2015, ואז תעבור למרוקו. כתב היד של פירוש המשנה של הרמב"ם אמנם יוחזר למשכנו בספרייה הלאומית בירושלים, אך בימים אלו מוכנת גרסה דיגיטלית שלו, שתוצג במרוקו כחלק מתערוכה.