מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > מאי 2015 > מרתון הקלדה של כרזות מלפני קום המדינה

מרתון הקלדה של כרזות מלפני קום המדינה

​מרתון הקלדה של כרזות מלפני קום המדינה


ביום ששי האחרון של חודש מאי, התקיים בספרייה הלאומית מרתון הקלדה של כרזות מלפני קום המדינה. המרתון הוא שיתוף פעולה בין פרויקט "עושי החיל" של הספרייה הלאומית ובין מרכז "מנדל סכוליון" באוניברסיטה העברית. היות שבספרייה הלאומית יש מאגר גדול מאוד של כרזות, כ-150,000, אשר נסרקו והועלו לרשת, חשוב כעת לחלץ מתוכן את התוכן המילולי. הדבר יכול לסייע לזיהוי מדויק של הכרזות ולהפקת המידע ההיסטורי הטמון בהן, וגם לעזור למשתמשי הספרייה המעוניינים לחפש במאגר הכרזות.​

​זיהוי הכרזות הוא עניינו של פרויקט מיקור ההמונים של הספרייה, פרויקט "עושי החיל", המגייס את הציבור לעבור על כרזות ולזהות אותן, תוך תיעוד הפרטים והעשרת הקטלוג של הספרייה הלאומית. המרתון שנערך כעת הוא צעד נוסף בטיוב אוסף הכרזות, שכן תיעוד התוכן המילולי שלהן הופך אותן ממידע חזותי בלבד ליחידות תוכן עשירות יותר המשלבות תמונה ומלל. פן חשוב נוסף הוא תיעוד הלשון העברית המשמשת בכרזות, שכן הללו כוללות דוגמאות לשון מלפני שניים ושלושה דורות ואף יותר. הדוגמאות הללו הן עדות חשובה לעברית המודרנית בשלביה השונים, כשהכרזה היא זרה חיה וטבעית לביטוי הלשוני שלא תמיד נענה לכללים המוכתבים, דבר שמוסיף לערכן של הכרזות ושל הכתוב בהן.

 

מרתון הקלדה 


וכך, ביום ששי בבוקר, בהשתתפות פעילה מאוד של חוקרים וסטודנטים, בעיקר מתחום הבלשנות והלשון העברית, הוקלדו כמעט 100 כרזות מלפני קום המדינה. כחלק מן האירוע, נערכה תחרות שמטרתה למצוא בחומר המוקלד תופעות לשוניות מעניינות ובעלות ערך, כגון מלים שאינן עוד בשימוש, חידושי לשון שהוצעו בשעתו ולא התקבלו, צירופים מיוחדים, תופעות של תרגום לעברית משפות זרות, שאילת מלים ומונחים, דרכי פנייה לקוראים (ולקוראות), שמות של מותגים של פעם ועוד. כל אלו הם חומר ייחודי ורב-ערך לחוקרי הלשון, שאחדים מהם נטלו חלק באירוע בספרייה יחד עם תלמידיהם. המשתתפים בתחרות זכו לניקוד לפי כמות התופעות שהם איתרו לפי איכותן. שלושת הזוכים קיבלו פרסים: כרזות מאוספי הספרייה שהודפסו באיכות גבוהה ומוסגרו לתלייה בבית.


היוזמה עתידה לגייס מתנדבים נוספים לפרויקט "עושי החיל", שמטרתו להמשיך ולזהות כרזות מן האוסף הגדול המצוי בספרייה ואשר מייצג היבטים היסטוריים ותרבותיים רבי חשיבות בעברו של הישוב העברי בארץ ישראל ובעשוריה הראשונים של המדינה.