"דן השומר"

​האופרה הארץ-ישראלית הראשונה הועלתה מחדש בספרייה הלאומית

 
שבעים שנה לאחר הבכורה (שהייתה בפברואר 1945) הועלתה-מחדש "דן השומר", האופרה הארץ-ישראלית הראשונה. האופרה הועלתה בספרייה הלאומית בהצלחה רבה ולעיני קהל רב. את המוזיקה לאופרה כתב מרק לברי, שארכיונו שמור בספרייה הלאומית
הסיפור מתרחש בימי "חומה ומגדל", בשנות השלושים של המאה הקודמת. בלבו משולש רומנטי, הכולל את דן, אפרת ונחמן. אפרת אוהבת את דן, אך נחמן, חברו הטוב ביותר של דן, מחזר אחריה. השלושה הם צעירים חברי קיבוץ, חדורי אידאלים ורצון להגשמה. הם נאבקים על עצם קיומו הפיזי של הקיבוץ, ועושים זאת בתעוזה. אך אין זה מאבקם היחיד, שכן הם שקועים גם במאבק על דרכו הרעיונית של הקיבוץ, ובמקביל נתונים בסערת הנעורים ובסבך הרגשי של משולש האהבה. הדרמה האנושית מערבת יחסי ערבים-יהודים, מאבק על ערכיו של עולם חדש ביחס לעולם הישן, שאלות של חילוניות ו"חופשיות" מול דתיות ושמרנות, סוציאליזם מול קפיטליזם ועוד. גם שאלת פער הדורות תורמת לדרמה – פער בין הורים שבאו מהגולה, ילדיהם שהקימו את הקיבוץ וכעת גם דור הנכדים הצברים. ובתוך כך המתח הארוטי והרומנטי מפעיל את הגיבורים ומניע את העלילה.

 
את הליברית לאופרה כתב מקס ברוד, הסופר והמלחין וחברו הקרוב של פרנץ קפקא, שארכיונו שמור בספרייה הלאומית, וזאת לפי המחזה "יריות אל הקיבוץ" מאת ש. שלום. כעת, לרגל ציון יובל למחלקת המוזיקה של הספרייה הלאומית ושבעים שנה להעלאתה של האופרה, יזמה מנהלת מחלקת המוזיקה של הספרייה הלאומית, ד"ר גילה פלם, יחד עם פרופ' מיכאל קלינגהופר, את הפקתה המחודשת של "דן השומר". ליוזמה חברה עמותת מורשת מרק לברי בראשות אפרת לברי, לצורך עיבוד כתב היד המקורי של המלחין. בשעתה האופרה לא הוקלטה במלואה, וכעת נדרשה עבודה כדי להביאה אל הבמה. במאי ההפקה החדשה הוא ארי טפרברג. טפרברג בחר לנצל את החלל באכסדרת הספרייה הלאומית. בהפקה נטלו חלק תזמורת הקונסרבטוריון של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, מקהלת "אנקור", מקהלת "אורטוריו ירושלים" וכן סולנים.
 
האופרה הועלתה בספרייה הלאומית בארבעה מופעים, שהתקיימו בחודש מאי וזכו להתעניינות גדולה של הקהל הרחב והתקשורת. החלל היה מלא מפה לפה בצלילים, בתפאורה, בקולות ובתנועה. המופעים לוו בתערוכה מארכיוניהם של מרק לברי ומקס ברוד בספרייה. כעת, לראשונה, הוקלטה "דן השומר" הוקלטה ותועדה באורח מלא לצורך שימור בארכיון הצליל שבספרייה הלאומית.