מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > לחוות ידע: הספרייה הלאומית משיקה תכנית במדעי הרוח לבתי ספר תיכוניים

לחוות ידע: הספרייה הלאומית משיקה תכנית במדעי הרוח לבתי ספר תיכוניים

תארו לכם שזכיתם בהזדמנות ללמוד את הכתבים התיאולוגיים המקוריים של אייזק ניוטון, החושפים את הלהט הדתי הנסתר שלו; לבחון כתב-יד משנת 1600 שעניינו מגיה ותורת הנסתר; ללמוד על התרבות האירופית מתוך מכתבי הארכיונים של נפוליאון, סטפן צווייג וולטר בנימין, או באמצעות ציוריה הנהדרים של המשוררת אלזה לסקר-שילר. זה בדיוק מה שהספרייה הלאומית מאפשרת לתלמידי תיכון בירושלים.

בשיתוף פעולה ראשון מסוגו, הספרייה הלאומית – בשיתוף עם מינהל החינוך של ירושלים, אחד-עשר בתי ספר תיכוניים באזור ירושלים והאוניברסיטה העברית – בונה קורס לבגרות בתחום מדעי הרוח בשביל תלמידים מצטיינים. הקורס, הבנוי על פי הדגם של תכנית בבית הספר התיכון למדעים ואמנויות (יאס"א) בשם "רעיונות מרכזיים בתרבות המערב", הוא תכנית של שלוש שנים, המכינה את התלמידים לבחינת בגרות בתחום מדעי הרוח. השילוב בין סגל אוניברסיטאי מן השורה הראשונה, המומחיות הרחבה של צוות הספרייה הלאומית והמפגש ישיר עם אוצרות המצויים באוספי הספרייה מבטיחים חוויית למידה בלתי-נשכחת, שתהיה קרש זינוק לדור חדש של מלומדים במדעי הרוח.
 
במסגרת התכנית, המנוהלת על ידי בית הספר "קשת" בירושלים, נבחרו עשרים תלמידים מצטיינים ברחבי העיר כדי להשתתף בקורס. תלמידי הקורס נפגשים בספרייה הלאומית אחת לשבוע, במשך שלוש שנים, לסמינרים וללימוד פרטני, בהנחיית מומחי התוכן של הספרייה וצוות החינוך שלה, יחד עם חברי סגל מהפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית. התלמידים והמדריכים עוסקים בלימוד מעמיק של מקורות ראשוניים ומשניים בתחום מדעי הרוח, ובכך באים במגע ישיר עם תהליכי ההתפתחות של החשיבה המערבית ותרבות המערב. התכנית מציעה לתלמידי תיכון הזדמנות חסרת תקדים לחוות למידה במדעי הרוח ברמה גבוהה ביותר בשלב מוקדם של עיצוב השכלתם.