מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > נובמבר 2014 > פרופיל: ד"ר מילכה לוי-רובין, אוצרת אוסף מדעי הרוח

פרופיל: ד"ר מילכה לוי-רובין, אוצרת אוסף מדעי הרוח

מילכה לוי-רובין, אוצרת אוסף מדעי הרוח. צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
             ד"ר מילכה לוי-רובין, אוצרת אוסף מדעי הרוח.
         צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
עבור היסטוריונית העוסקת כל ימיה במפגשים בין עמים ודתות במהלך הדורות, מעטים הם התפקידים המתאימים יותר מאשר אוצרת אוסף מדעי הרוח של הספרייה הלאומית. הספרייה בכלל, ואוסף מדעי הרוח בפרט, ניצבים בנקודת מפגש בין דתות, עמים ותרבויות מרחבי העולם. מחקריה של אוצרת האוסף, ד"ר מילכה לוי-רובין, משקפים מפגש זה ומאירים את ההשלכות ההיסטוריות הנובעות ממנו. 
 
ד"ר לוי-רובין לא הגיעה לספרייה ולתחום המחקר שלה בדרך המקרה. כתלמידת תיכון בירושלים למדה מילכה ערבית, ובחרה להתמחות בהיסטוריה של העת העתיקה וימי הביניים.

זה היה הבסיס לדרכה האקדמית, וגם הכנה טובה לתפקידה בספרייה. מילכה נמשכה לעסוק בקשרים בין נוצרים, מוסלמים ויהודים, ובהשפעות ההדדיות בין תרבויות וחברות השונות זו מזו אך גם כרוכות זו בזו. בכך היא עסקה בעבודת הדוקטור שלה באוניברסיטה העברית, שבה שילבה בין הידע שלה בתחום הנצרות הקדומה ובין היכרותה עם עולם האסלאם. לאחר קבלת התואר יצאה לפוסט-דוקטורט באוקספורד, ולאחר מכן שימשה עמיתת מחקר במרכז ללימודים מתקדמים באוניברסיטת פנסילבניה.

​​

באילו אופנים משפיעים עיסוקייך במחקר, הוראה וכתיבה על עבודתך כאוצרת מדעי הרוח בספרייה?
"אני בראש ובראשונה היסטוריונית המתמקדת באופנים שבהם תרבויות וחברות שונות, שנמצאות לעתים בעימות, מתייחסות זו לזו ומשפיעות זו על זו. וזה מה שמשקף אוסף מדעי הרוח של הספרייה הלאומית –  את המצבור העשיר של יצירות תרבותיות ואינטלקטואליות שנוצרו על ידי תרבויות בתוך תרבויות, תרבויות שולטות ותרבויות מדוכאות, תרבויות שחיו בהרמוניה ותרבויות שהתמודדו עם קונפליקטים. שני הספרים שפרסמתי – "The Samaritan Chronicle of Abū al-Fatḥ" (בהוצאת Darwin, שנת 2002) ו-"Non-Muslims in the Early Islamic Empire" (בהוצאת CUP, שנת 2011) – מציגים בדיוק את הצומת הזה. הקורסים שלימדתי בעבר ואני מלמדת כיום באוניברסיטה העברית משקפים את אותו העניין: "ירושלים בין הקבר הקדוש וכיפת הסלע" ו"המפגש בין נצרות ואסלאם".

 
ממה את נהנית במיוחד בספרייה הלאומית?
"מהזכות לעבוד כצוות כדי לקדם את הספרייה, יחד עם השינויים המתחוללים בספריות בעולם. מההשתתפות בהנגשה דיגיטלית של מיגוון סוגי פריטים, שבעבר רק מתי-מעט זכו לראות, ויצירת מפגשים מסוגים חדשים עם מדעי הרוח תוך שימוש בטכנולוגיה. בעיניי הדבר דומה לחברות בתזמורת, שבה לכל מוזיקאי ולכל מחלקה יש תפקיד ביצירת המכלול ההרמוני".