מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > נובמבר 2014 > "להעניק ברק לידע": לאון ויזלטיר על מדעי הרוח וטכנולוגיה

"להעניק ברק לידע": לאון ויזלטיר על מדעי הרוח וטכנולוגיה

​בדיון שהתקיים בספרייה הלאומית ועסק בטכנולוגיה ומדעי הרוח, השתתף לאון ויזלטיר, עורכו הוותיק של כתב-העת "The New Republic" ודמות מרכזית בשיח התרבות. בדבריו ביקש ויזלטיר למקד את הדיון בהבחנה בין ידע למידע. הוא הטעים שהבחנה זו חיונית כדי להבין מדוע תחום ה-"Big Data", על אף התועלת העצומה שיש בו, אינו יכול לבוא במקום ידע בתחום מדעי הרוח במובנו המקובל.
 
ויזלטיר מנה את היתרונות הרבים שהטכנולוגיה השיגה בכל הקשור לגישה אל נתונים ומידע, אך הזהיר מהתלהבות יתר מעצם ההיבט הכמותי. לדבריו, טכנולוגיה אינה יכולה לספק עקרונות מנחים או דרכים לבחור מתוך הנתונים. יתר על כן במקום לבטל את שומר הסף האנושי של המידע, הטכנולוגיה פשוט החליפה אותו בשומרי סף מסוג אחר: מנועי החיפוש. מאחר שמנגנוני החיפוש מפשיטים את המידע מכל הקשר או יחסיות, הדגיש ויזלטיר  את תפקידן המהותי של ספריות בעידן המידע. "ספרייה", הוא אמר, "אינה רק הצגתו של ידע, אלא טיעון לטובת חוויית הידע".
 
ויזלטיר הוקיע את הנטייה לראות ידע שאינו נחשב "מדעי" כנחות מן הבחינה האפיסטמולוגית. הוא העלה על נס את השילוב ההכרחי בין מחקר במדעי הרוח ובין טכנולוגיה, והדגיש שקידום הטכנולוגיה יאפשר להשתמש בתובנות ובחוכמה שמניב המחקר במדעי הרוח כדי להפוך את הידע למושך ושובה-לב יותר, ובלשונו – "להעניק ברק לידע".