מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2013 > סתיו 2013 > הקיץ במחלקת החינוך של הספרייה הלאומית

הקיץ במחלקת החינוך של הספרייה הלאומית

מה עושים מורים בחודשי הקיץ, בעצם?
 
עבור מורים רבים בישראל, הקיץ אינו רק זמן למסיבות חוף, לנסיעות לחו"ל או למנוחה. למעשה, זהו הקיץ השני ברציפות שבו עשרות אחדות של מורים מבלים את חופשת הקיץ שלהם בספרייה הלאומית.
 
המורים הרבים אשר בחרו לבלות את הקיץ בספרייה הלאומית, עשו זאת מתוך הכרה בערכם העצום של האוצרות החינוכיים המצויים בספרייה. הם עסקו באיתור מקורות ראשוניים ובניתוחם כדי לשלב אותם במערכי השיעור ובתכניות הלימוד שלהם. מורים נחשפו לדרכים שבהן פריטי מקור יכולים לשמש כדי להלהיב את התלמידים בני ראשית המאה ה-21, תלמידים בעלי מיומנויות טכנולוגיות מתקדמות, ולעזור להם לבוא במגע עם המקורות הראשוניים.
 
בחודשים יוני ויולי השנה, אירחה הספרייה הלאומית מספר רב של אנשי מקצוע: אנשי חינוך מקבוצת "חלד", ארגון שמכינה תכניות לימוד לבית הספר היסודי בתחום המורשת היהודית; יזמים ומפתחים של מוצרי תכנה לבתי הספר; ואנשי צוות ממחוזות שונים במערכת החינוך הישראלית, ובהם מורים ומנהלים.
 
אנשי מחלקת החינוך של הספרייה הלאומית גם נשאו הרצאות בפורומים העוסקים בחינוך, ברחבי הארץ. במכללת "אורות" פגש צוות הספרייה הלאומית יותר מ-50 מורים להיסטוריה בסמינר מיוחד שעסק בשימוש בפריטי מקור הקשורים לעשור הראשון של מדינת ישראל. צוות החינוך של הספרייה גם הופיע כחלק מהפורום השנתי של המנהלים ברמת הגולן.
 

 
ומה באשר לתלמידים?

בפעם הראשונה, הקיץ, הספרייה הלאומית אירחה גם תלמידים, בתכנית "קייטנת חוקרים צעירים" בספרייה. התכנית, שכוונה לבני 10 עד 14, כללה חמישה מפגשים שנועדו להציג את האפשרויות העיקריות של הספרייה הלאומית באמצעות פעילויות של הנאה ושעשועים.
המשתתפים נהנו ליטול חלק בסדנאות באוספי המוזיקה והמפות, הם חקרו עיתונים היסטוריים וזכו לסיור אישי במחלקת הארכיונים של הספרייה. התכנית אורגנה על ידי צוות מחלקת החינוך של הספרייה וכללה הרצאות אורח של מומחי תוכן ושירות בספרייה. שיאה של "קייטנת חוקרים צעירים" היה משחק "מחפשים את המטמון" שנמשך יום שלם, שבו פתרון הרמזים דרש שימוש במקורות מהספרייה הלאומית. אורלי סימון, ראש אגף שרותי קהל בספרייה, ציינה: "כיוון שאנחנו עוסקים כל העת בשיפור חוויית הספרייה למשתמשים שלנו, שהם בדרך כלל אנשים מבוגרים, אני שוכחים לעתים כמה הספרייה היא מקום מושך גם עבור ילדים. קייטנת החוקרים הצעירים הייתה הצלחה גדולה. המשתתפים היו כל כך נלהבים ונרגשים, במיוחד בעקבות האינטראקציות עם הספרנים ומנחים, עד שהם כמעט שכחו שבמהלך המפגשים במהלך החופש הגדול הם למעשה... למדו".