מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > ינואר 2015 > "בין שני חצאי התפוז" – מפגשים עם יוצרים ערבים בארץ

"בין שני חצאי התפוז" – מפגשים עם יוצרים ערבים בארץ

לאחרונה קיימה הספרייה הלאומית סדרת אירועי תרבות ראשונה מסוגה, שעסקה בתרבות הערבית. הסדרה, "בין שני חצאי התפוז: מפגשים עם יוצרים ערבים בארץ", תוכננה במטרה להביא את הקהילות הערביות בישראל אל הספרייה ולהעמיק את הכרתה והבנתה של התרבות הערבית בקרב הישראלים.

 שיחה עם שחקני הסדרה "עבודה ערבית". צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית


 
הסדרה כללה ארבעה אירועים, שנערכו בשעות הערב. כל אחד מהם הדגיש את פעילותן של דמויות תרבות ערביות מובילות באחד מתחומי האמנות – ספרות, תאטרון, טלוויזיה ומוזיקה. כל ערב כלל שיחה בין המנחה, קובי מידן, ושני אמנים. כן כללו האירועים קריאה מיצירות ספרות, הקרנת קטעי טלוויזיה, ביצוע מונולוגים מתחום התיאטרון ומופעים מוזיקליים. נוסף על כך הכינה הספרייה הלאומית תצוגות נושאיות מאוספיה, כגון "עשרה סופרים ערביים מח'ליל ביידס ועד סמיח אל-קאסם"; "התפתחות התאטרון הערבי בישראל"; "הבידור העממי בערבית לפני הטלוויזיה ויוטיוב" וכן "חלון לסצנה המוזיקלית בירושלים של ימי המנדט".
 
על אף הסביבה הפוליטית המורכבת בירושלים משכה הסדרה קהל רב ומגוון, הן מן הבחינה הגאוגרפית (מירושלים וגם מנצרת), הן מבחינת גיל הצופים (מתלמידי תיכון ועד גמלאים) והן מן הבחינה האתנית, עם נוכחות של יהודים וערבים גם יחד, יותר מ-500 איש בסך הכול. הסדרה זכתה לסיקור רחב בתקשורת הערבית, לפני תחילתה ולאחר כל ערב. כמו כן ניתן לה פרסום וסיקור בעיתונות הישראלית בעברית ובאנגלית. רבים מהנוכחים בה שיבחו את רמת האירועים וביטאו את הערכתם על ההזדמנות הייחודית שניתנה להם לשמוע אמנים ערבים מדברים על עבודתם, על התפתחותם האמנותית ועל האתגרים שהם מתמודדים איתם כאמנים ערבים בישראל.

 

 השחקנית סאלווה נקארה. צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית

  
הסדרה היא חלק מן המאמצים הנמשכים של הספרייה לפתוח את אוספיה וחומריה בפני כל חלקי החברה הישראלית ולהדגיש את התרומה התרבותית של הקהילות השונות בארץ. התגובה החיובית הן מצד המשתתפים והן מצד הקהל מאששת את החשיבות הגוברת של הספרייה כמרחב תרבותי מוביל במדינת ישראל. 

 קובי מידן (משמאל) משוחח עם  הסופר סלמאן נאטור (במרכז) והחוקר ד"ר סמיר חאג'. צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית