מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > ינואר 2015 > להחיות את ההיסטוריה: מיקור המונים של פריטי אֶפֶמֶרָה בספרייה הלאומית

להחיות את ההיסטוריה: מיקור המונים של פריטי אֶפֶמֶרָה בספרייה הלאומית

כחלק מתפקידה להיות הזיכרון הלאומי של מדינת ישראל החלה הספרייה ביוזמה חדשה: מיקור המונים של אוסף האפמרה (חוֹלְפָה) שלה, שנבנה לאחרונה. המטרה היא להיטיב להבין היבטים מרתקים מסוימים בהיסטוריה הישראלית, שאינם מתועדים במידה מספקת.
 
 
​פרויקט מיקור ההמונים, "עושי החיל", צמח מתוך פרויקט "מסע בזמן" של הספרייה, שפותח יחד עם UCLA  וקרן ארקדיה. פרויקט "מסע בזמן" כלל איסוף, סריקה והנגשה דיגיטלית של 150,000 פרטי אפמרה (כגון כרזות, מודעות וכרטיסים, שנועדו להיזרק אך הפכו בסופו של דבר לפריטי אספנות), המצויים באוספי הספרייה, וכן פריטים מארכיונים ואוספים פרטיים ברחבי מדינת ישראל.
 
כדי להעצים את "פיסת החיים" המיוצגת בכל פריט להציגו בהקשר ההיסטורי והקהילתי שלו יזמה הספרייה את פרויקט "עושי החיל", המאפשר לכל אדם, מכל מקום בעולם, להתחבר ולסייע לספרייה לספר את הסיפורים שמאחורי אחדים מהפריטים באוסף האפמרה הגדול, אשר פריטיו הישנים ביותר הם מראשית המאה העשרים. אתר האינטרנט המיוחד שהוקם לצורך זה הושק בחודש יולי 2014 ומאפשר לכל מי שיש לו גישה לאינטרנט לקבל "משימה" ולסייע בזיהוי, בתיאור, בתיוג ובסיווג של פריט מסוים. לדברי מעין אלמגור, מתאמת הפרויקט, "מטרת הפרויקט היא לשמר את התרבות הישראלית של פעם כדי שהדורות הבאים יוכלו להכיר אותה וליהנות ממנה. השימוש החדשני בטכנולוגיית מיקור ההמונים מאפשר לנו לעשות זאת באופן יעיל הרבה יותר ממה שהתאפשר עד כה". אלמגור מציינת שבאמצעות היוזמה מתוכנן להוסיף מידע על 40,000 פריטים בשנה הקרובה לבדה.
 
כדי ליטול חלק בפרויקט מקבלים הגולשים לאתר "עושי החיל" הוראות פשוטות. על ידי השוואה בין תשובות המשתמשים ניתן לקיים ביקורת על איכות המידע המתקבל ועל אמינותו, שכן כל המידע נמצא בפיקוחם של פעילי הפרויקט. הפריטים באוסף משקפים את אופיה המגוון של מדינת ישראל, גם בהיותם כתובים בשפות שונות, ובכללן גרמנית אסטונית, פרסית-יהודית וערבית. ​