מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > יולי-אוגוסט 2014 > מכונת הפלאות המתקנת נייר

מכונת הפלאות המתקנת נייר

Leafcaster Machine. צילום: חנן
Leafcaster Machine.
צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
במרכז מעבדת השיקום והשימור ניצבת מכונה פשוטה למראה –  קוביית מתכת עם כמה כפתורים וידיות, שבחלקה העליון בריכה קטנה. למתבונן מהצד קשה לשער מהו תפקידה של המכונה. מסתבר שמדובר במכשיר פלאים בשם Leafcaster Machine, שבעזרתו ניתן לתקן פריטי ספרייה שיש בהם חורים וקרעים על ידי השלמת חלקי הנייר החסרים בהם.

 

במקום להשקיע חודשים ארוכים בתיקון ידני של נייר פגוע, מאפשרת המכונה תיקון מכני, אחיד, יעיל, בטוח ומהיר יחסית. כל זאת בתנאי שהפריט מתאים לטיפול שהמכונה מיועדת להעניק לו, שכן מדובר בטיפול רטוב –  טיפול הכולל טבילה של  הנייר בבריכת מים. לכן יש לוודא תחילה שהפריט חזק דיו ומסוגל לעמוד בטיפול, שהדיו מאפשרת שטיפה של הדפים, ואין איורים או חותמות שעלולים להיפגע בתהליך.

 

נייר הוא חומר סיבי. לכן השלב הראשון בתיקון פריט באמצעות המכונה הוא חישוב של כמות הסיבים המשוערת הדרושה לעיסה שממנה ייוצר הנייר אשר ישלים את החסר באותו פריט. החישוב הוא עניין של ניסיון, כי אין מתכון מדויק. העיסה היא תערובת של סיבי בד, מים ומעט דבק, ולעתים גם מעט נייר יפני, כדי לשנות  את הגוון המתקבל.  סיבי כותנה או פשתן מיוצרים במעבדה על ידי טחינה במכונה נפרדת, ולאחר מכן מערבבים את כל חומרי הגלם לעיסה. זה השלב הדורש את מלוא תשומת הלב והניסיון, שכן כמות הסיבים בעיסה קריטית להצלחת התהליך. הנייר הפגום נכבש בלחץ עם העיסה, וזו ממלאת את החללים החסרים –  עד כדי כך שהטיפול במכונת ה-Leafcaster אף מחזק את הנייר המקורי.
 
המכונה הראשונה מהסוג הזה בספרייה הלאומית תוכננה על ידי מייסדת מעבדת השיקום והשימור, אסתר אלקלעי, שהקימה את כל מעבדות שימור הנייר בארץ. המכונה המשמשת במעבדה כיום נבנתה על פי התכניות המקוריות של אסתר אלקלעי, בתוספת שיפורים קטנים. היום יש בעולם מכונות להשלמת נייר הפועלות בסיוע מחשב, אך מכונת ה-Leafcasting של הספרייה משיגה תוצאות טובות יותר. קוביית המתכת הנאמנה מתגלה כמכונת פלאות, המצילה ספרים וכתבי יד למען הדורות הבאים.