מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > יולי-אוגוסט 2014 > אומנות השיקום הייחודית של כתבי יד מזרחיים

אומנות השיקום הייחודית של כתבי יד מזרחיים

שיקום כתבי יד מזרחי. צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
שיקום כתבי יד מזרחי. צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
אחד האוספים המרתקים והייחודיים ביותר בספרייה הלאומית הוא אוסף יהודה של כתבי יד מזרחיים מעיזבונו של החוקר אברהם שלום יהודה (1951-1877). זהו אוסף של כתבי יד בערבית, בפרסית ובתורכית, בכתיבה קליגרפית, בלוויית  איורים – מהטובים שבכתבי היד המזרחיים בעולם. במהלך חייו צבר יהודה אוסף מרשים של ספרים וכתבי-יד, שאת חלקם מכר לספריית המוזיאון הבריטי, ואת רובם תרם לבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים.
 
 
 
אוסף יהודה הוא ללא ספק אחד העיזבונות המשמעותיים והיקרים ביותר שהתקבלו אי פעם בספרייה הלאומית. הוא מכיל כ-1400 כתבי יד, רובם בערבית, 240 בעברית ו-50 בכתב לטיני. האוסף עצמו הגיע לבית הספרים מיד לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967. האוסף החשוב והייחודי הזה מציב אתגרים מיוחדים בכל הנוגע לשימור.
 
ספרים וכתבי יד מהמזרח נבדלים מהותית ממקביליהם במערב. לשם תיקון חורים וקרעים בספרים וכתבי יד מערביים העשויים מנייר (ולעתים אף אם הם עשויים קלף) אפשר, במקרים מסוימים, להשתמש במכשירים. כך למשל, אפשר לתקן ספרים פגומים באמצעות מכונת ה-Leafcasting, שעליה תוכלו לקרוא בידיעון הנוכחי, והנמצאת במחלקת השימור והשיקום של הספרייה, וזאת בתנאי שהספרים יכולים לעמוד בטיפול המערֵב מים. בפריטים מהמזרח הדבר אינו אפשרי, כי גם הנייר וגם הדיו אינם עומדים בטיפול הכרוך במגע עם מים. לכן שימור ושיקום של פריטים מהמזרח הוא תמיד עבודה ידנית אטית, הדורשת סבלנות רבה ומיומנות גבוהה במיוחד.
 
כדי לצייד את מחלקת השיקום והשימור של הספרייה הלאומית בידע המתאים לטיפול בכתבי יד מזרחיים, בעיקר מאוסף יהודה, נשלחה תימנה אלפר, מנהלת המחלקה, להשתלמות בתחום אומנות הספר המזרחי. ההשתלמות התקיימה באוסטריה, על רקע שיתוף הפעולה בין הספרייה הלאומית של אוסטריה לספרייה הלאומית של ישראל, ובעבודה משותפת עם צוות המכון לשימור של הספרייה הלאומית האוסטרית ועם המומחה שלו לכתבי יד מזרחיים, Cahit Karadana. בהשתלמות הוקנו לתימנה כלים רבים בתחום הטכניקה של הכנת הספר במזרח, שם מבנה הספר שונה מאשר במערב, והחומרים המשמשים להכנתו רגישים  הרבה יותר ממקביליהם במערב. תימנה למדה לייצר Murakka, שהוא הקרטון המיוחד המשמש להכנת הכריכה וקופסת השמירה האופיינית שבה נהוג להחזיק מיניאטורות ודוגמאות קליגרפיה. כמו כן למדה תימנה לייצר את הכריכה עצמה בסגנון המזרחי, וגם להכין זהב לעיטור הכריכה ולטיפול באיורים המיניאטוריים.

 
מאז שובה מההשתלמות חולקת תימנה אלפר את הידע שצברה בה עם כל עובדי המחלקה, כדי לקדם את רמת השיקום והשימור של פריטי אוסף יהודה ושל פריטים נוספים בספרייה הדורשים טיפול ידני, ייחודי בטכניקות מהמזרח.