מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > גישה פתוחה מאחורי קירות זכוכית

גישה פתוחה מאחורי קירות זכוכית

             צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
מי שבא לאחרונה לספרייה הלאומית וירד לקומה התחתונה, גילה שליד הקפטריה נוסף חלל זכוכית חדש ושובה עין. מדובר ב"Open Hub", מעבדת טכנולוגיה של "הסדנא", ארגון ללא מטרות רווח המבוסס על מתנדבים ואשר פועל לשקיפות של גורמי הממשל באמצעות פיתוח שרותי קוד פתוח מקוונים.
 
 
 
ה-HUB הוא חלל עבודה משותף ליזמים חברתיים, למומחי טכנולוגיה ולפעילים העובדים יחד במטרה להרחיב את הגישה המקוונת של הציבור למידע משמעותי ממשרדי הממשלה, מהכנסת ומהרשויות המקומיות. "הסדנא" נהנית מכ-135 מתנדבים, קבוצה מרשימה של מתכנתים מעולים, פעילים חברתיים וחוקרים מהעולם האקדמי. המתנדבים הללו תורמים מזמנם, ממרצם ומהידע שלהם כדי לגרום לכך שמידע חשוב יהיה נגיש לכל. כך למשל יצרו מתנדבי "הסדנא" את "הכנסת הפתוחה", אתר אינטרנט המספק גישה טובה יותר לפעילות הכנסת, ובכלל זה אפשרות למעקב אחר הצבעות, אחר תהליכי חקיקה ואחר פעילותן של ועדות הכנסת.
 
עידו עברי, מנהל האסטרטגיה העסקית של הספרייה הלאומית, ובעצמו מתנדב ב"הסדנא", מילא תפקיד חשוב בהבאת ה-HUB לספרייה. "הספרייה הלאומית היא המקום המושלם לפתוח בו את ה-HUB", הוא אומר. "היות שהספרייה פועלת לאפשר גישה פתוח לאוספיה באמצעות דיגיטציה ופיתוח פורטלים מקוונים, היא יכולה לעבוד גם בשיתוף קהילת הקוד הפתוח בישראל כדי לאפשר גישה פתוחה ולעודד השתתפות ציבורית רחבה יותר בשימוש בתכנים שבאוספיה, באמצעות שיתוף פעולה עם 'הסדנא'."
 
כיום, ה-HUB הוא חלל פתוח ושוקק פעילות, התומך בימי-עיון ליזמים במטרה לשפר את מיומנויות התכנות שלהם תוך השקעה של זמן ועבודה כדי לפתח פרויקטים של ממשל פתוח וידע פתוח. "הפעילויות של ה-HUB תואמות לערכי הליבה של הספרייה", אומר עברי, "ואנו גאים בכך שיש לנו החלל החדש הזה ובאמצעותו גם אפשרות להשפיע באורח ממשי על החברה במדינת ישראל".