מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > יוני 2014 > נתן שרנסקי וארכיון "שומר אחי אנוכי" – חדש בספרייה

נתן שרנסקי וארכיון "שומר אחי אנוכי" – חדש בספרייה

  אביטל ונתן שרנסקי.
צילום: חנן כהן, הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית היא משכנם של מאות ארכיונים של אישים וארגונים, מקורות היסטוריים יחידים במינם, פיסות חיות של זיכרון לאומי.
 
 
לאחרונה, זכתה הספרייה הלאומית לקבל את ארכיון מטה "שומר אחי אנוכי", ארגון שפעל בשנות השבעים והשמונים של המאה ה-20 למען יהודי ברית המועצות. הארגון, שבראשו עמדו תלמידיו של הרב צבי יהודה הכהן קוק ז"ל, התמקד במאבק עיקש למען שחרורו נתן (אנטולי) שרנסקי שהיה נתון בסכנה מיידית, והפך עד מהרה לסמל מאבק הכללי של "שומר אחי אנוכי" למען מסורבי עלייה בברה"מ.
 
נתן שרנסקי, יליד שנת 1948, היה מסורב עלייה בשנת 1973. בברה"מ היה שרנסקי מקורב לפיזיקאי אנדריי סחרוב והצטרף לארגון זכויות אדם. שרנסקי התבלט כדובר למען מסורבי עלייה ואסירי ציון, ועד מהרה הורשע בבגידה, בריגול ובפשעים נוספים לפי החוק הסובייטי. שרנסקי נידון ל-13 שנות מאסר ונשלח לסיביר. שרנסקי הפך לסמל להתנגדות לעריצות ולדמות בולטת במאבק על זכויות האדם תחת השלטון הסובייטי.
 
בחזית המאבק של מטה "שומר אחי אנוכי" עמדה אשתו של שרנסקי, אביטל, שעלתה ארצה בלעדיו. בזכות המאבק הנמרץ לשחרורו של שרנסקי, מאבק שיצר לחץ בינלאומי של ארצות-הברית ומדינת ישראל, שוחרר שרנסקי ממאסרו בשנת 1986 והגיע לישראל. נתן שרנסקי היה לימים שר בממשלת ישראל, זכה למדליית הזהב של הקונגרס האמריקני ולמדליית החירות מטעם נשיא ארצות הברית, וכיום הוא משמש יו"ר הסוכנות היהודית. "שומר אחי אנוכי" המשיך לפעול למען יהודי ברית המועצות עד לפתיחת השערים לעלייה חופשית.
 
בטקס החתימה על ההסכם להעברת הארכיון לספרייה הלאומית, ציין יו"ר הספרייה הלאומית, מר דוד בלומברג, על היכולת של מטה קטן בירושלים להבקיע את מסך הברזל ולשנות את תמונת ההיסטוריה היהודית, הישראלית והעולמית.
 
בני הזוג שרנסקי עמדו בדבריהם על הצורך לתעד ולספר לדורות הבאים את סיפור יציאתם של יהודית ברית המועצות לחירות. "באמצעות מסירת האוסף לספרייה הלאומית ניתן יהיה לקיים מצוות 'והגדת לבנך' גם בדורנו", אמרו השניים.
 
שבועות אחדים לפני הטקס, התקיים ביקור מרגש של נתן שרנסקי בספרייה הלאומית, ובו הוא ביקש מהספרייה לקחת על עצמה את עבודת השימור והשיקום הדרושה כדי לשמר את ספר התהלים האישי שלו שהוא החזיק ברשותו בכל שנות מאסרו הקשה בגולאג בסיביר.