מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > מרץ 2014 > ציון חייו ויצירתו של שאול טשרניחובסקי, אחד המשוררים העבריים המודרניים הגדולים ביותר

ציון חייו ויצירתו של שאול טשרניחובסקי, אחד המשוררים העבריים המודרניים הגדולים ביותר

​במלאת שבעים שנה למותו של שאול טשרניחובסקי, ולכבוד שחרור הזכויות על יצירותיו לטובת כלל הציבור, החליטה הספרייה הלאומית להעמיד ציון מיוחד למשורר הגדול. מי שהוא ללא ספק אחד היוצרים החשובים ביותר בתרבות העברית המודרנית, זוכה לתשומת לב מיוחדת של הספרייה הלאומית על ידי הקמת אתר אינטרנט המוקדש לחייו וליצירתו, בדפוס, בכתבי יד ובצליל.
 
טשרניחובסקי, שנולד בשנת 1875 בכפר מיכאילובקה שבחצי-האי קרים (ונמצא כיום בתחומה של אוקראינה), גדל בבית יהודי מסורתי. הוריו של ט
שאול טשרניחובסקי, 1910 בערך. מתוך: אוסף אברהם שבדרון

     שאול טשרניחובסקי, 1910 בערך. 

      מתוך: אוסף אברהם שבדרון

שרניחובסקי תמכו בו כשרצה ללמוד את הוגי ההשכלה והציונות וכן בשאיפתו להרחיב את ידיעותיו במדעי הרוח הכלליים. על אף שהוא הוכשר להיות רופא ועסק ברפואה כל חייו, טשרניחובסקי החל לכתוב בעברית כבר בגיל צעיר: שירו הראשון פורסם בשנת 1892. הוא הושפע מאוד מהספרות היוונית והרומית, ותרגם יצירות קלסיות לעברית. כתיבתו של טשרניחובסקי הושפעה מהקרבה שלו לעולם הקלסי. לאחר שנים של פעילות ענפה ברוסיה, בגרמניה ובארצות אחרות, טשרניחובסקי התיישב בתל אביב ושימש בה כרופא, בעודו ממשיך ליצור יצירות מופת בספרות העברית. הוא זכה פעמיים בפרס ביאליק לספרות והוא גם אחד מארבעת המשוררים שדיוקנם מופיע על שטרות הכסף של מדינת ישראל. טשרניחובסקי נפטר בשנת 1943 ונקבר בתל אביב.
 
יצירתו של טשרניחובסקי מתאפיינת במחויבות השורשית לרעיון התחייה הלאומית והתרבותית של העם היהודי. טשרניחובסקי מתווה את השאיפות הציוניות מתוך תהפוכות ההיסטוריה היהודית בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. למרבה הצער, טשרניחובסקי לא זכה לראות את הקמתה של מדינת ישראל, אך שירתו נוכחת בתרבות העכשווית גם בזכות הלחנתם של רבים משיריו עד עצם היום הזה.
 
אתר האינטרנט של הספרייה הלאומית המוקדש לטשרניחובסקי מציג את חייו ואת יצירתו באמצעות תצלומים נדירים, קטעי וידאו וקול, אוסף של כתביו וסריקות דיגיטליות של מאמרי עיתונות העוסקים במשורר הדגול. האתר כולל גם סקירה קצרה של תולדות חייו ומספק מידע על אודות אירועי תרבות בספרייה העוסקים ביצירתו ובהשפעתו על החיים הישראליים והיהודיים. אתר טשרניחובסקי נגיש דרך עמוד הבית העברי של הספרייה הלאומית.