מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > מרץ 2014 > רוזנבלט שוב מנוגן

רוזנבלט שוב מנוגן

 נתרם לספרייה הלאומית אוסף נדיר ובו מוזיקה של יוסל'ה רוזנבלט

​החזן יוסל'ה רוזנבלט נחשב לאחד החזנים הגדולים ביותר במאה ה-20. רוזנבלט, נצר לשושלת ארוכה של חזנים, נולד באוקראינה בשנת 1882. הוא מעולם לא הוכשר באורח פורמלי כחזן, אך עד מהרה הוכר כילד פלא. רוזנבלט החל את הקריירה שלו בהיותו בן 18, ובתוך זמן קצר זכה להכרה כקול הבולט ביותר ב"תור הזהב" של מוזיקת החזנות. רוזנבלט שימש כחזן ברחבי אירופה ובארצות הברית. בקריירה המגוונת שלו הוא אף הופיע בפני נשיא ארצות הברית קלווין קולידג' וגילם תפקיד בסרט "זמר הג'ז" משנת 1927. רוזנבלט אמנם הותיר אחריו תקליטים רבים ומורשת מפוארת, אך מעט מאוד מיצירותיו פורסמו ברבים או נשמרו בכתבי יד.

 
שמונים שנה בדיוק לאחר מותו של רוזנבלט, הגיעה לאחרונה למחלקת המוזיקה של הספרייה הלאומית תרומה חשובה: כמות של כתבי יד של החזן הגדול, שלא היו מוכרים קודם לכן. התרומה הגיעה מהארכיונים של הרב והחזן מנחם גרוס. מי שתרם את האוסף, שנמצא במזוודה ישנה בחלל אחסון בביתה של משפחת גרוס בירושלים, הוא יעקב גרוס, נכדו של מנחם גרוס.
 
מנחם גרוס פגש את החזן רוזנבלט בישיבת פרסברג בשנת 1902. בהמשך היכרותם רוזנבלט חלק עם גרוס הערות שהוא רשם לעצמו וכן מסר לידיו כתבי יד של קומפוזיציות בתחום החזנות. ד"ר גילה פלם, מנהלת מחלקת המוזיקה של הספרייה הלאומית, מציינת שיש להניח שרוזנבלט נתן את התווים לגרוס כדי שהלה ילמד אותם או יבצע אותם. רוזנבלט מת בטרם עת, במהלך ביקור בארץ ישראל בשנת 1933, ולא הותיר אחריו ארכיון מסודר. כתבי היד והחומר הארכיוני שהגיע לספרייה הלאומית, הם בעלי חשיבות רבה הן לחובבי החזנות והן לחוקרים שכן מדובר בחומר שלא היה מוכר כלל עד כה. "אנו מקווים לעבוד עם חזנים ועם מעבדים מוזיקליים בולטים כדי לבצע את היצירות המוזיקליות החשובות של רוזנבלט", כך התבטאה ד"ר פלם עם קבלת האוסף.
 
אפשר להתוודע לאוסף באורח מפורט יותר על ידי ביקור בספריית המוזיקה על שם בלה והרי ווקסנר אשר בספרייה הלאומית. הקלטות של ביצועים אחדים של רוזנבלט, וכן סריקה של אחד מכתבי היד המוזיקליים שלו, מצויים באתר האינטרנט של הספרייה הלאומית.