מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > מרץ 2014 > גילוי אוצרותיה של הספרייה היהודית העתיקה ביותר בעולם

גילוי אוצרותיה של הספרייה היהודית העתיקה ביותר בעולם

ספריית "עץ חיים", Livraria Montezinos נוסדה בשנת 1639 ומאז שנת 1675 נמצאת בבית הכנסת הפורטוגלי המפורסם ברובע היהודי של אמסטרדם. מדובר בספרייה היהודית הפעילה העתיקה ביותר בעולם. הספרייה מציעה למבקרים בה אוסף נהדר הכולל כמעט 30,000 ספרים ומאות כתבי יד נדירים. כתבי היד נוגעים לכל קורפוס המחשבה היהודית, אך מעבר לכך יש בהם גם מסמכים היסטוריים מחיי היומיום של הקהילה.

 
כעת, בשיתוף פעולה עם הספרייה הלאומית, 560 מכתבי היד יעברו דיגיטציה ויוצגו באתר האינטרנט של "עץ חיים". כיום, 172 מכתב היד הללו, הכוללים קרוב ל-16,000 עמודים, נגישים לציבור. במהלך השנתיים הקרובות, יונגשו גם יתר הטקסטים.

​החזון המוביל את הפרויקט הוא הרצון לאפשר לכל אדם, מכל מקום בעולם, לראות ולקרוא את האוצרות הללו. היות שרבים מכתבי היד הם העותק המוכר היחיד של הטקסטים הללו, כך שאין ברירה אלא להגביל את הגישה הפיזית לכתבי-היד, פרויקט הדיגיטציה מאפשר גישה ישירה לתוכנם העשיר של הספרים, ולא רק על ידי מתי-מעט. בנוסף לכך, טכנולוגיה מתקדמת מאפשר לצופה להתמקד בפרטים שאינם זמינים לעין הבלתי מזוינת. היוזמה מאפשר לכתבים הללו לקום לתחייה באופן שלא היה אפשר להעלותו על הדעת עד כה.
 
"אוצרות עץ חיים/Livraria Montezinos ידועים הן מבחינת חשיבותם הספרותית והן מבחינת חשיבותם ההיסטורית", אומר ד"ר אביעד סטולמן, ראש אגף האוספים של הספרייה הלאומית. "אנו גאים להיות חלק מן המאמצים החשובים להפוך את כתבי היד הנדירים האלו לזמינים לציבור".
 
כדי לצפות באוסף העכשווי, בקרו באתר האינטרנט של עץ חיים/Livraria Montezinos בכתובת: