מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > מרץ 2014 > מסע וירטואלי מירושלים למדריד

מסע וירטואלי מירושלים למדריד

 הספרייה הלאומית פותחת תערוכה דיגיטלית ב-Casa del Lector במדריד

​בראשית חודש מרץ נפתחה תערוכה משותפת של הספרייה הלאומית יחד עם Casa del Lector, מרכז תרבות במדריד ששם במרכז פעילותו את המלה הכתובה. Casa del Lector מקיימת סדרה של תערוכות בנושא ספריות דיגיטליות ברחבי העולם, ובחרה בספרייה הלאומית להיות הספרייה הראשונה שתציג את אוספיה במסגרת הסדרה. מדובר בתערוכה ראשונה מסוגה מבחינתם של שני הארגונים המשתפים פעולה. התערוכה, שכותרתה "הספרייה הלאומית של ישראל: משכן של זיכרון", היא ייחודית כיוון שהיא כולה וירטואלית. התערוכה מציגה מבחר מאוצרות הספרייה, בפורמט דיגיטלי בלבד. המבקרים ב-Casa del Lector מתוודעים לתערוכה באמצעות מחשב לוח או טלפון חכם והם מסיירים בעולם וירטואלי עשיר של טקסט, תמונות וקטעי וידאו. טקסט, תמונה וקול חוברים יחד, בטכנולוגיה מתקדמת, כדי להרחיב את המידע שהמבקרים מקבלים על האוספים והפריטים בתערוכה.
 
התערוכה מעניקה חשיפה רחבה לאוצרות הספרייה בתחום המורשת היהודית והתרבות הכללית, ומאפשרת למבקרים לערוך מסע פרטי לפי טעמם. המבקרים יכולים לבחור בכל מסלול שהם מעוניינים בו בשמונת הנושאים של התערוכה. בין החומרים הבולטים שמוצגים מצויים המסמכים התאולוגיים של אייזק ניוטון, שהוענקו לספרייה בשנת 1951, וכן ספר תורה שעזב את ספרד בשנת 1492, הוסתר על ידי קאדי מוסלמי ברודוס במהלך השואה וניתן לספרייה הלאומית לאחר מלחמת העולם השנייה לזכר יהודי רודוס.
 
השותפות הראשונה הזאת צפויה להעלות את המודעות לספרייה הלאומית ולתפקידה הגדל כמוסד תרבותי מוביל, העושה שימוש בטכנולוגיה כדי לקרב את הציבור בארץ ובעולם אל האוצרות המצויים באוספיה. התערוכה היא דוגמה חשובה ליחסים המעמיקים בין הספרייה הלאומית ובין ספריות באירופה וברחבי העולם.