מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > עם הפנים קדימה: ביתה של הספרייה הלאומית, חזון למאה ה-21

עם הפנים קדימה: ביתה של הספרייה הלאומית, חזון למאה ה-21

הבניין החדש של הספרייה הלאומית מתוכנן לעמוד על כנו בשנת 2018, והחזון מתחיל לקרום עור וגידים. למשימה נבחר משרד האדריכלים השוויצרי הנודע הרצוג ודה מרון. האדריכלים השלימו את התכנון הקונספטואלי, ומועצת המנהלים של הספרייה הלאומית נתנה לו את אישורה הנלהב. החזון זוכה לרוח גבית גם נוכח העובדה שממשלת ישראל העבירה לספרייה הלאומית את הבעלות הרשמית על חלקת הקרקע שהיא הקצתה עבור הבניין החדש – חלקה במיקום מובחר, סמוך למשכן הכנסת.​
 

  צילום:  מתוך צילום פנורמי של אופק
צילומי אוויר

 

לאחר שתי נקודות הציון החשובות הללו, עוסקים כעת האדריכלים בהכנת תכנית סכמתית ותכנית מפורטת עבור הבניין, בדרך להקמת ביתה החדש של הספרייה הלאומית.

 

שטחו של הבניין החדש יהיה כ-30 אלף מטרים רבועים והוא יתנשא בין הכנסת, מוזיאון ישראל ומשרדי הממשלה הסמוכים. שטח החלקה שהוקצתה לבניין הוא כ-14 דונם, והמבנה החדש יכלול כיכר ציבורית פתוחה וכן מרכז מבקרים.


בבניין עצמו ישכנו יותר מ-5 מיליון פריטים והוא יכלול בין השאר חללים לאירועים, חללי תצוגה, אולם קריאה ראשי, אולם קריאה לאוספים מיוחדים ושטחים רבים שיתוכננו לצורך פעילויות לימוד אינדיבידואליות וקבוצתיות.


תכנון הבניין מונחה על ידי עקרונות של פתיחות, התאמה לסביבה וקיימוּת. הבניין החדש של הספרייה הלאומית החדשה יהיה לא רק עשיר בתוכן אלא גם יהיה תרומה אסתטית משמעותית לארכיטקטורה של העיר ירושלים.