מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2014 > יולי-אוגוסט 2014 > חדש בספרייה: מסמך משנת 1526 בעניין מכירת נכסים של יהודים בקטלוניה

חדש בספרייה: מסמך משנת 1526 בעניין מכירת נכסים של יהודים בקטלוניה

בראשית שנות השבעים של המאה שעברה הועמד למכירה בית כפרי של משפחה יהודית בעיירה Begues, כ-30 קילומטר מברצלונה. הבית הישן, ביתו של סב המשפחה, היה עמוס זיכרונות וחפצים ישנים. שני הנכדים, ילדים סקרנים, הורשו לעלות לעליית הגג לסיבוב אחרון של פרידה. בין אופניים מהמאה ה-19 ושפע של בגדים עתיקים הם מצאו מין ספר בעל כריכה מוזרה. השניים פתחו אותו והחלו לקרוא: אוסף של מסמכים בקטלנית בענייני ירושה ומסמכים נוטריוניים מראשית המאה ה-18. אבל יותר מכול משכה את עיניהם הכריכה, בעיקר בגלל חלקה הפנימי – מסמך משונה, בכתב יד קטן ומוקפד. כדרכם של בנים שובבים, החליטו להתחלק  בשלל: אחד לקח את פנים הספר, ואחיו נותר עם הכריכה. 
 
באותם ימים, ימי שלטונו של הגנרליסימו פרנקו, המשטר בספרד אסר על כל שימוש בשפתה של קטלוניה. לאחר שנים אחדות, כשבגרו, החליטו היורשים הצעירים לקחת את המסמך אל מחוץ לקטלוניה כדי לתרגמו. הם עשו זאת בארכיון הכנסייתי של אנדורה, שגם בה שפת הארץ היא קטלנית. רק אז נודע לשניים איזה אוצר יש בידיהם.
 
מדובר במסמך משנת 1526, ימי שלטונו של המלך קרלוס החמישי. המסמך הוא צו, חתום על ידי נוטריון, מטעם ה-Generalitat, הרשות השלטונית בקטלוניה, ובו מורים למושל של מחוז Begues לפנות לרוזן Termens כדי שיעמיד למכירה פומבית את הקרקעות והנכסים הנטושים שבתחומו.

 

מאחורי הניסוח הנקי הזה מסתתרים סימניה של הדרמה ההיסטורית והאנושית הגדולה שהתחוללה בספרד של אותם ימים – גירוש היהודים בשנת 1492. בעקבות הגירוש נותרו נכסים רבים שהיו שייכים ליהודים ללא דורש, בידי אצילים מקומיים. קרלוס החמישי, מלך ספרד, נזקק תדיר למזומנים, ונראה כי המכירה הזאת נועדה לסייע לו לממן את המלחמות הרבות שניהל. כמלך הראשון של ספרד המאוחדת, וכקיסר האימפריה הרומית הקדושה החל בשנת 1519, לחם קרלוס החמישי, בין היתר, בצרפתים באזורים שונים באיטליה ובתורכים בחזית ההונגרית, ומכאן מצוקת המזומנים שאפיינה את ימי שלטונו. נכסים נטושים של יהודים היו מקור זמין לכסף.
 
צו המכירה משנת 1526, המופנה לנכסים בתחומו של הרוזן Termens נותר בתחומן של נחלות הרוזן, בידיה של משפחה יהודית קטלאנית שאחד משמותיה הוא אכן טרמנס, משפחתם של שני האחים. בסופו של דבר, כאמור, נשמר המסמך בידי אחד האחים, שבייר טרמנס, שגם עלה ארצה. המסמך ההיסטורי התגלה במקרה לתימנה אלפר, מנהלת מחלקת השיקום השימור של הספרייה הלאומית, בעת שהשתתפה בכנס יחד עם אחד האחים, והיא שכנעה את בעליו להפקידו למשמרת בספרייה. כעת, לאחר שהמסמך הנדיר עבר מקטלוניה לישראל, והחליף דירות אחדות ברחבי דרומה של הארץ, הוא יישמר לדורות בספרייה הלאומית של מדינת ישראל ושל העם היהודי, עדות מקורית מרגשת על גורלם של יהודים בחצי האי האיברי.