ברכת "מברך השנים", או "השנים", ככינויה במשנה, היא הברכה התשיעית בתפילת העמידה של חול, והשישית בחטיבת הבקשות האישיות. עניינה הוא תפילה לפרנסה. אחרי הגאולה מהצרות והרפואה לחולאים מגיעה בקשת הרווחה הכלכלית, כמאמר הירושלמי: "ריפית חליינו – ברך שנותינו" (ברכות פרק ה, הלכה ב). הביטוי לתפילה לפרנסה במציאות בתקופת חז"ל היה בקשת אקלים מתאים לגידולים בארץ ישראל. מהמשנה עולה כי הפרנסה היא מוקדה של הברכה, והגשמים הם רק ביטוי לה: "שואלין הגשמים בברכת השנים" (ברכות ה, ב), ובאופן מפורש בתלמוד הבבלי: "ושאלה [בקשת גשמים] בברכת השנים מאי טעמא [על שום מה]? אמר רב יוסף: מתוך שהיא פרנסה, לפיכך קבעוה בברכת פרנסה." (ברכות לג, א) הדגש הוא פרנסה, ובקשת הגשמים באה בברכה זו בשל זיקתה אליה. כיוון שהפרנסה תלויה בחקלאות ובאקלים, ברכות הקיץ והחורף שונות. בנוסח ארץ ישראל המוקדם ההבדל קטן ומתבטא בתוספת המילה "ומטר", וכך גם בנוסחי איטליה ואשכנז: "ברך עלינו ה' אלהינו את השנה הזאת לטובה בכל מיני תבואתה, וקרב מהרה שנת קץ גאולתנו, ותן טל {בחורף מוסיפים: ומטר} על פני האדמה, ושבע עולם מאוצרות טובך, ותן ברכה במעשה ידינו. ברוך אתה ה' מברך השנים." (נוסח א"י) כבר בזמן התלמוד מקובל היה להוסיף על בקשת הגשמים, וכנראה שאלו גרמו להבדלים הגדולים שבין מסורות הנוסח השונות, עד שבנוסחי ספרד, הספרדים ותימן נוסח הברכה כולו משתנה בין הקיץ לחורף. המשותף לכל הנוסחים הוא המבנה הבסיסי: פתיחה בבקשה לברכה, תוספת שאילת גשמים וחתימה "מברך השנים". בכמה מהם נדמה ששאילת הגשמים או הטל הפכה לעיקר הברכה, בחלקם ניתן לראות בבהירות רבה יותר את הבקשה על הפרנסה, ואל חלקם נכנסו גם עניינים כלליים כמו הצלה מפורעניות והגאולה שלעתיד לבוא. כך למשל בנוסח א"י: "וקרב מהרה שנת קץ גאולתנו". בכל המסורות החלפת הנוסח מברכת הקיץ אל ברכת החורף, שבה שואלים גשמים, חלה בז' חשוון, כפי שמופיע במשנה. זאת מפני שחג הסוכות הוא החג שבו נידונים על המים, וז' בחשוון נקבע כתאריך שבו כל עולי הרגל יכלו להספיק לשוב אל בתיהם, ולכן רק בו ניתן להתחיל לבקש גשם. המעבר מברכת החורף לברכת הקיץ חל בחג הראשון של פסח, לאחר תפילת הטל שנאמרת קודם למוסף. כפי שראינו, בקשת הגשמים מותאמת למציאות בא"י, וכך גם תאריכי תחילת שאילת הגשמים והפסקתה. לפיכך נקבע שבמקומות אחרים ניתן לדחות את תחילת שאילת הגשמים בחודשיים, אולם עוברים לנוסח הקיץ בפסח גם במקומות שבהם עונות השנה מתחלפות בזמנים אחרים. במקומות כאלו ניתן לבקש על הגשמים בברכת "שומע תפילה" במקום בברכה זו. אף על פי כן, במקומות שבהם הגשמים בחודשים חשוון–ניסן מזיקים לאדמה וליבוליה, אפשר לשנות מן המנהג ולהתאים את נוסח הברכה לעונות השנה של המקום, ולא לאלו של ארץ ישראל. למבוא לתפילת העמידה
|