audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

תהלים קב: תפילה לעני

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא אהרן עמרם
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 5.
    עכשווי - ישראל ירון פאר
  • 6.
    עכשווי - ישראל ללא מבצע
  • 7.
    עכשווי - ישראל ללא מבצע
  • 8.
    תימן - כלל תימן ראומה נחום (עבאס)
  • 9.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר תהלים קב: תפילה לעני
מעגל השנה יום הזיכרון ויום העצמאות;יום כיפור;לכל עת;תשעה באב
מועד התפילה שחרית
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • (א) תְּפִלָּה לְעָנִי, מסכן, חסר נכסים וחסר כוח כִי יַעֲטֹף, הנחלש, החש שהמציאות כמו חוברת עליו מכל הצדדים ומציקה לו. וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ. תפילתו דומה לשיחה קרובה שבה יְתנה את מכאוביו וצרותיו.

    (ב) ה', שִׁמְעָה תְפִלָּתִי, וְשַׁוְעָתִי, צעקתי אֵלֶיךָ תָבוֹא. (ג) אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי, התגלה אלי בּיוֹם שבו צַר לִי. הַטֵּה אֵלַי אָזְנֶךָ לשמוע את בקשתי. בּיוֹם שבו אֶקְרָא מַהֵר עֲנֵנִי. אין די לי בתקווה לימים טובים שיבואו בעתיד. אני מבקש מענה מהיר.

    (ד) כִּי כָלוּ, אובדים ונשרפים כמו בְעָשָׁן יָמָי. אין תכלית לחיי החולפים, וְעַצְמוֹתַי כְּמוֹקֵד, כמו להבת אש נִחָרוּ, מתייבשות ומתרוקנות. (ה) הוּכָּה כָעֵשֶׂב, הנרמס תחת רגלי כול, וַיִּבַשׁ לִבִּי, וכאבי וצערי כה עזים עד כִּי שָׁכַחְתִּי מֵאֲכֹל לַחְמִי אפילו. (ו) מִקּוֹל אַנְחָתִי דָּבְקָה, נצמדה עַצְמִי לִבְשָׂרִי, ואני מצטמק ומתכווץ. (ז) דָּמִיתִי לִקְאַת מִדְבָּר, עוף לילה אשר קולו דומה לקול בכייה, הָיִיתִי כְּכוֹס חֳרָבוֹת, ציפור לילה המתגוררת בחורבות ומייללת. (ח) שָׁקַדְתִּי, אני נצמד למקומי ואינני זז ממנו, וָאֶהְיֶה כְּצִפּוֹר בּוֹדֵד עַל גָּג, נטוש ובלי כל סיוע. (ט) כָּל הַיּוֹם חֵרְפוּנִי, ביזו אותי אוֹיְבָי; ומְהוֹלָלַי, שונאַי המרשיעים, הנוהגים בשיגעון או הלועגים לי, בִּי נִשְׁבָּעוּ. שמי משמש להם ביטוי לביזיון וקללה. (י) כִּי אֵפֶר כַּלֶּחֶם אָכָלְתִּי. אינני רק טובל את לחמי באפר, כסימן אבל מקובל, אלא האפר נעשה לחם חוקי, מאכלי העיקרי, וְאת שִׁקֻּוַי, שיקויַי, המשקאות שלי בִּבְכִי, בדמעות מָסָכְתִּי, אני מערבב. (יא) כל צרותי באו עלי מִפְּנֵי זַעַמְךָ וְקִצְפֶּךָ, כעסך, כִּי נְשָׂאתַנִי וַתַּשְׁלִיכֵנִי כדרך שמרימים חפץ על מנת להשליך אותו למרחק.

    (יב) יָמַי הם כְּצֵל חסר ממשות וחסר יציבות - נָטוּי, נוטה מצד לצד עם השמש, וַאֲנִי כָּעֵשֶׂב אִיבָשׁ, אני הולך וקמל כעשב ללא מים. (יג) וְאילו אַתָּה, ה', לְעוֹלָם, לנצח, בלי גירעון ובלי הפסקה תֵּשֵׁב, וְזִכְרְךָ לְדֹר וָדֹר. (יד) וכשתרצה לגאלנו, אַתָּה תָקוּם ממקומך, תפעל בעולם ותְרַחֵם על צִיּוֹן, כִּי הגיעה עֵת, השעה לְחֶנְנָהּ, לרחם עליה, כִּי בָא מוֹעֵד, הזמן. (טו) כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אפילו אֶת אֲבָנֶיהָ של הארץ, וְאֶת עֲפָרָהּ, גם אם אין בו צמחייה ולא יישוב, יְחֹנֵנוּ, הם מתייחסים אליו בחיבה. אנו, הדבקים בך, משתדלים לדבוק בחורבותיה של ציון. על כן אני מתפלל: (טז) וְיִירְאוּ, יפחדו גם גוֹיִם אֶת, מפני שֵׁם ה', וְכָל מַלְכֵי הָאָרֶץ - אֶת כְּבוֹדֶךָ, (יז) כִּי, כאשר בָנָה, יבנה, ה' את צִיּוֹן מחדש, הוא נִרְאָה בִּכְבוֹדוֹ. (יח) פָּנָה ה' אֶל תְּפִלַּת הָאדם הבודד הדומה לעַרְעָר - צמח מדברי המסוגל להתקיים בלי מים, אך גם אינו עושה פֵּרות, וְלֹא בָזָה אֶת, בז, לעג לתְפִלָּתָם של המתחננים אליו.

    (יט) תִּכָּתֶב הישועה הזֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן, וְעַם נִבְרָא, ובני העם שייוולדו בעתיד, יְהַלֶּל יָהּ, (כ) כִּי ה' הִשְׁקִיף מִמְּרוֹם קָדְשׁוֹ, ה' מִשָּׁמַיִם אֶל אֶרֶץ הִבִּיט להשגיח על העולם ולפעול בתוכו, (כא) לִשְׁמֹעַ את אֶנְקַת, האנחה והזעקה של האָסִיר, לְפַתֵּחַ, לשחרר מן הכבלים בְּנֵי תְמוּתָה, גם אלה שנגזר עליהם דין מוות. (כב) לְסַפֵּר בְּצִיּוֹן שֵׁם ה', וּתְהִלָּתוֹ בִּירוּשָׁלִָם, (כג) בְּהִקָּבֵץ, כשייאספו עַמִּים יַחְדָּו לבוא אל ירושלים, וּמַמְלָכוֹת יגיעו לַעֲבֹד אֶת ה'.

    המשורר מאמין שכל הדברים הללו אכן יתרחשו, והוא מקווה שגם יזכה לראותם. (כד) ואולם עד שתבוא הגאולה, ה' עִנָּה בַדֶּרֶךְ כֹּחִי, כוחי אוזל בגלל סבל ההליכה בדרך. אני מרגיש שה' קִצַּר את יָמָי. (כה) לפיכך אני מתפלל ואֹמַר: אֵלִי, אַל תַּעֲלֵנִי, תסלק את נשמתי בַּחֲצִי יָמָי! הלוא בְּדוֹר דּוֹרִים שְׁנוֹתֶיךָ, אתה חי לעולם; הענק גם לי זמן.

    (כו) לְפָנִים, בראשית הכול את הָאָרֶץ יָסַדְתָּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ, יצירתך - השָׁמָיִם. (כז) הֵמָּה - השמים והארץ יֹאבֵדוּ, וְאילו אַתָּה, יוצרם, תַעֲמֹד, תמשיך להתקיים. וְכֻלָּם - כל ברואי העולם כַּבֶּגֶד יִבְלוּ, כַּלְּבוּשׁ תַּחֲלִיפֵם. הרי הברואים הם בני חלוף ומתכלים. אתה תברא חדשים במקומם וְאלה שהיו יַחֲלֹפוּ, (כח) וְאילו אַתָּה הוּא הנשאר לעד, וּשְׁנוֹתֶיךָ לֹא יִתָּמּוּ. (כט) כיוון שכך, גם אם העולם כולו יעבור תמורות, וכל הבריות יוחלפו - בְּנֵי עֲבָדֶיךָ במקומם יִשְׁכּוֹנוּ, ואף הם יזכו במתנת הנצחיות - וְזַרְעָם לְפָנֶיךָ יִכּוֹן, יתקיים ולא יכלה לעולם.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?