audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

תהלים ח: למנצח על הגתית מזמור לדוד

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    עזרא ברנע
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 5.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
  • 6.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר תהלים ח: למנצח על הגתית מזמור לדוד
מעגל השנה לכל עת;סוכות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • (א) לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית, כלי נגינה שאולי נקרא על שם צורתו או מקום ייצורו, מִזְמוֹר לְדָוִד.

    המזמור מתחיל ומסיים בהכרזה אחת של תהילה: (ב) ה' אֲדֹנֵינוּ, מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ, העולם שלנו ומלואו; ה' אדוננו, אֲשֶׁר תְּנָה, אתה נותן את הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם. או: אשר ראוי היה לכאורה שתיתן הודך על השמים בלבד.

    (ג) מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים, המהללים אותך או שרים בתורתך יִסַּדְתָּ עֹז, כוח לְמַעַן, לשם עשיית מלחמה בצוֹרְרֶיךָ, אויביך, ודברים אלה יפים כדי לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם. שירת הילדים, בתמימותה וברצינות הילדותית שבה, היא בגדר יסוד קבוע שאין האויבים יכולים לבטלו. להפך, אל שירת ילדים כזו מתנפצים גלי השנאה שבכל דור.

    המשורר מתבונן ומהרהר: (ד) מצד אחד כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ, שהם מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ, יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה, ייסדת, אתפעם מגדולתך בהיקפה הגדול, הכלל-עולמי. מצד שני ההתבוננות בעולם הגדול ובבריותיו הנפלאות מביאה לתהייה: (ה) מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ, וּמהו בֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ?! מול גרמי השמים הגדולים והרחוקים, נראה האדם פעוט ועלוב, יצור שאינו ראוי להתייחסות של מעלה, שאף לא ראוי להישפט ולהיגמל על מעשיו. והנה על אף קטנותו נתת לאדם מתנות מרובות: (ו) וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹֹהִים, שהרי האדם נברא על ידי אלוקים בצלמו, ונשמת ה' שורה בתוכו; או, במשמעות אחרת, 'אלוהים' הם המלאכים, שהאדם קטן מהם אך במעט, וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ בכוחות שנתת בו. (ז) נוסף על עצם בריאתו של האדם ומעלתו - תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ, לאדם ניתנו הכוח והרשות למשול במעשי ידיו של ה', לפעול בהם ולשנותם. את הכֹּל שַׁתָּה, שַׂמת תַּחַת רַגְלָיו. האדם הוא המושל בכל המציאות. (ח) צֹנֶה, צאן וַאֲלָפִים, בקר - כֻּלָם נתונים ברשותו של האדם, וְנוסף עליהם גַם בַּהֲמוֹת שָׂדָי, שדה. האדם מושל לא רק על בהמות הבית הקרובות, שבהן הוא מטפל ואותן הוא מזין, אלא גם על חיות השדה, (ט) ואפילו על צִפּוֹרי שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם, על כל יצור העֹבֵר אָרְחוֹת, דרכי יַמִּים. יש להודות לה' שנתן לאדם את העצמה הזו. האדם המתבונן בקטנותו מול הגודל הנתון בידיו צריך להכיר בכך שזוהי מתנת אלוקים. וגם על כך יכול הוא לחזור ולומר: (י) ה' אֲדֹנֵינוּ, מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ.

     

    פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?