audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

רם אור גדול נעלם

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 3.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר רם אור גדול נעלם
מעגל השנה שבת;שירת הבקשות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • רָם אוֹר גָּדוֹל נֶעְלָם – הפייטן רומז לאור אין סוף, שהוא נעלם, אין לו שם ואין בו תפיסה. לפני כל הבריאה וההתגלות (או ההתפרטות) של האלוקות דרך העולמות, הספירות והפרצופים, היה רק אור אינסוף.
    • כֶּתֶר מַכְתִּיר עוֹלָם – אור אינסוף מתלבש בספירה העליונה היא ספירת כתר, שהיא ככתר המכתיר את העולם. ספירת כתר היא ספירה שעדיין אין בה תפיסה והיא כנגד הרצון העליון.
    • בְּחָכְמָה עָשָׂה עוֹלָמוֹת – ספירת חכמה בה מתגלה ההבזק הראשון של ההברקה. אור אינסוף מתלבש בספירת חכמה ודרכה נוצרו כל העולמות – אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. הלשון על פי הפסוק בתהלים קד, כד: מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ.
    • מִבִּינָה הֵאִיר לְכִסֵּא כָבוֹד יַזְהִיר – ספירת בינה, בה נוצר הפיתוח של החכמה. ספירת בינה היא כנגד עולם הבריאה שנקרא 'כסא'.
    • בְּחַסְדּוֹ אָמַר עוֹלָם יִבָּנֶה – ספירת חסד. זוהי הספירה הראשונה מתוך שבע הספירות התחתונות הנקראות גם שבע מידות. עניינה של ספירת חסד הוא התפשטות ונתינה. שש קצוות (הם שש הספירות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד) יוצרים יחד פרצוף הנקרא זעיר אנפין וגם נקרא עולם. החסד הוא זה שבונה את העולם, כאמור בתהלים פט, ג: כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה שָׁמַיִם תָּכִן אֱמוּנָתְךָ בָהֶם.
    • נֶאְזָר בִּגְבוּרָה – ספירת גבורה, שעניינה יצירת גבולות. הצירוף 'נאזר בגבורה' לקוח מתהלים סה, ז: מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה.
    • שְׁבָחָיו מִי יִמְנֶה – אין מי שיכול לספר את כל שבחי ה', כפי שנאמר בתהלים קו, ב: מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ.
    • פֶּה כָל בִּרְיָה תְּהַלֶּלְךָ צוּר תִּפְאֶרֶת – ספירת תפארת, שעניינה הוא האיזון בין החסד והגבורה – בין הנתינה והצמצום.
    • לָנֶצַח כָּל בֹּקֶר שִׁיר אוֹמֶרֶת – כל בוקר אומרים שיר לספירת נצח. המשורר משתמש בצורה מתוחכמת במילה נצח במשמעות כפולה – 'לנצח' הוא הן ספירת נצח הן תיאור זמן הפעולה, באופן תמידי.
    • מִזִּיו הוֹדְךָ כָּל הָעוֹלָם מַזְהֶרֶת – אזכור לספירת הוד.
    • וִיסוֹד עוֹלָם צַדִּיק בְּרָכָה בָּהּ יָרִיק – ספירת יסוד. זוהי הספירה האחרונה בפרצוף זעיר אנפין, הוא העולם. ספירת יסוד היא כנגד יוסף שנקרא צדיק. כל הספירות העליונות מוריקות את ברכתם לספירת יסוד ובספירה זו אורן מאיר. את האור הזה מעבירה ספירת יסוד למלכות. הצירוף 'צדיק יסוד עולם' לקוח ממשלי י, כה: כַּעֲבוֹר סוּפָה וְאֵין רָשָׁע וְצַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם. השימוש בביטוי 'להריק ברכה' נשען על מלאכי ג, יב: ...וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי.
    • וְיִמְלֹךְ בָּהּ מַלְכוּת לְעוֹלָם – ספירת מלכות, הספירה האחרונה, המקבלת את כל האור והברכה מהספירות שמעליה דרך ספירת יסוד, ובה ממומשים הכוחות העליונים.
    • יָצַר מַלְאֲכֵי מַחֲנַיִם – מחנות של מלאכים. מקור הביטוי במתואר אודות יעקב: וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם (בראשית לב, ב-ג).
    • מֵהֶם מֵאֵשׁ וּמַיִם – כפי שאמר ר' שמעון בן יוחאי בפסיקתא דרב כהנא א, ג "...אפילו מלאך עצמו חציו אש וחציו מים והוא עושה שלום בם"... אש מיצג את החסד ומים את הגבורה. יש מלאכים שנבראו מצד החסד ויש שנבראו מצד הגבורה.
    • וְחַיּוֹת – מלאכים של עולם היצירה.
    • וְאוֹפַנִּים – מלאכים של עולם העשייה.
    • וְאֶרְאֶלָּם – כינוי לכל המלאכים.
    • בְּשֵׁשׁ – בששה ימים.
    • וְיָצַר אָדָם בְּצַלְמוֹ – כפי שנאמר בבראשית א, כז: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.
    • כּוֹלֵל כָּל נְשָׁמוֹת עִמּוֹ – לפי המדרש (שמות רבה מ, ג; תנחומא כי תשא יב), כל הנשמות היו תלויות באברים שונים של אדם הראשון.
    • בְּאָחוֹר וּפָנִים הֵם עוֹמְדִים כֻּלָּם – נשמות כל האדם מקורם בנשמת אדם הראשון. ישנן נשמות שמקורן באחור של נשמת אדם הראשון וישנן נשמות שמקורן בפנים של האדם הראשון.
    • נְתָנוֹ לְעַמּוֹ לָעַד עוֹלָם – כפי שנאמר בשמות לא, טז-יז: וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם. בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם...
    • נוֹתְנִים לוֹ נַחֲלָה בְּלִי מֵצֶר – ללא גבול. לפי דברי ר' יוחנן משום ר' יוסי בבבלי, שבת קיח ע"א: "כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מצרים".
    • וְהָאֵל לוֹ עֵזֶר – וה' יעזור לו.
    • הַשּׁוֹמְרוֹ מִדִּבּוּר חֹל – הנזהר מדיבור של חול בשבת, כפי שנדרש בבבלי, שבת קיג ע"ב: "שלא יהא דיבורך של שבת - כדיבורך של חול".
    • אוּלָם – המקדש.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?