audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

יהלל פי לאל

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר יהלל פי לאל
מעגל החיים בר מצווה
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • יְהַלֵּל פִּי לְאֵל צוּר נוֹרָא – אשבח בשיר את הקדוש ברוך הוא, החזק והנשגב. כינויי האל על פי דברים (לב, ד): הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא, וכן שם (ז, כא): לֹא תַעֲרֹץ מִפְּנֵיהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא. הצירוף הפותח את הפיוט מקורו בתהלים (סג, ה-ו): כֵּן אֲבָרֶכְךָ בְחַיָּי בְּשִׁמְךָ אֶשָּׂא כַפָּי כְּמוֹ חֵלֶב וָדֶשֶׁן תִּשְׂבַּע נַפְשִׁי וְשִׂפְתֵי רְנָנוֹת יְהַלֶּל פִּי.
    • הַנָּחַת תְּפִלִּין צִוָה בְמוֹרָא – האל ציווה עלינו להניח תפילין מתוך יראה. בשעה שהתפילין מונחים, המניח צריך לכוון דעתו ליראת ה' ולא להסיח דעתו מן התפילין.
    • עוֹטֵר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה אֵל נוֹרָא – האל עיטר וקישט את ישראל בתפילין. הצירוף 'עוֹטֵר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה' מקורו בברכות השחר הנאמרות בכל בוקר לפני תפילת שחרית. ברכה זו מנוסחת כפרפראזה על האמור ביחזקאל (טז, יב): וָאֶתֵּן נֶזֶם עַל אַפֵּךְ וַעֲגִילִים עַל אָזְנָיִךְ וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ.
    • צוּר הֲלֹא הִגְדִּיל קְדֻשָּׁתָם לְמַעְלָה – האל העצים את קדושת התפילין בעולמות העליונים, וקדושתם גדולה ונעלה.
    • וְהִרְבָּה כֹחָם לְאֵין חֵקֶר וְתִכְלָה – ה' העניק להם כוח שאינו ניתן לאומדן כלל. יתכן שהפייטן רומז לדברי חז"ל על כוחם של התפילין אל מול העמים, כפי שנדרש ע"י חז"ל בבבלי, ברכות ו, ע"א.
    • יִשְׂמַח אָבִיךָ בְּעֵת יִרְאֶךָ תְּפִלִּין עַל רֹאשְׁךָ עֲטָרָה – אביך ישמח כשיראה את התפלין המונחים על ראשך ככתר. הלשון לפי משלי כג, כד-כה: גִּיל יָגִיל אֲבִי צַדִּיק וְיוֹלֵד חָכָם יִשְׂמַח בּוֹ. יִשְׂמַח אָבִיךָ וְאִמֶּךָ וְתָגֵל יוֹלַדְתֶּךָ.
    • אֵל שׁוֹכֵן עֶלְיוֹן צִוָה אֶל יְדִידִים – הקדוש ברוך הוא ציווה על עם ישראל, המכונים 'יְדִידִים' על פי דברי חז"ל בכמה מקומות, ולמשל במדרש ההלכה התנאי ספרי לדברים (פיס' שנב): "ישראל נקראו ידידים שנאמר 'נתתי את ידידות נפשי' (ירמיהו יב, ז)".
    • לָשִׂים צִצִּיוֹת עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת בְּגָדִים – להטיל ציצית בארבע כנפות הבגד, ככתוב: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת (במדבר טו, לח). החיוב לקשור ציצית בבגד של ארבע כנפות דווקא נלמד מן הכתוב בדברים (כב, יב): גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ אֲשֶׁר תְּכַסֶּה בָּהּ. כמקובל בפיוטים רבים לבר מצווה, כורך הפייטן יחד את מצוות תפילין עם מצוות ציצית – שתי המצוות המזוהות ביותר עם הכניסה תחת עול מצוות.
    • בָּהֶם אֶזְכְּרָה מִצְוֹת הַתּוֹרָה לִשְׁמָרְךָ גַּם מֵאִשָּׁה זָרָה אֵל נוֹרָא – הציציות נועדו להזכיר לאדם את המצוות כולן ולהיזהר בדרכיו, ובפרט בענייני צניעות המושכים את העין והלב, ככתוב בבמדבר (טו, לט): וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם. הצירוף 'לִשְׁמָרְךָ גַּם מֵאִשָּׁה זָרָה' מקורו במשלי (ז, ה): לִשְׁמָרְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה.
    • עוֹד צִוָּנוּ מַלְכֵּנוּ רַב עֲלִילִיוֹת לָשִׂים עַל יָדֵינוּ אַרְבַּע פָּרָשִׁיּוֹת – בנוסף צווה הקדוש ברוך הוא לשים על הקלף הנתון בבתי התפילן את ארבע הפרשיות הבאות: פרשת 'קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר' (שמות יג, ב); פרשת 'וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ' (שמות יג, ה); פרשת 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל' (דברים ו, ד); פרשת 'וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ' (דברים יא, יג). כינוי האל מיוסד על ירמיהו (לב, יט): גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה אֲשֶׁר עֵינֶיךָ פְקֻחוֹת עַל כָּל דַּרְכֵי בְּנֵי אָדָם לָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו וְכִפְרִי מַעֲלָלָיו.
    • גַּם עַל רֹאשְׁךָ יִהְיוּ בֵין עֵינֶיךָ לְהַתִּישׁ אֶת כֹּחַ יִצְרְךָ בְּמוֹרָא אֵל נוֹרָא – התפילין נתונות לא רק על היד, אלא גם על הראש, בין העיניים, כדי לסייע לאדם במאבקו ביצר הרע, ככתוב בשולחן ערוך (אורח חיים, סי' כה, סע' ה): "יכוין בהנחתם שציונו הקב"ה להניח ארבע פרשיות אלו שיש בהם יחוד שמו ויציאת מצרים על הזרוע כנגד הלב, ועל הראש כנגד המוח, כדי שנזכור נסים ונפלאות שעשה עמנו, שהם מורים על יחודו, ואשר לו הכח והממשלה בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו. וישתעבד להקב"ה הנשמה שהיא במוח, וגם הלב שהוא עיקר התאוות והמחשבות, ובזה יזכור הבורא וימעיט הנאותיו".


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?