audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

שלושה דברים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • פיוט
playerSongImg
כותר שלושה דברים
מעגל השנה לכל עת;שבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • שְׁלֹשָׁה דְבָרִים צָרִיךְ אָדָם לוֹמַר בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ עֶרֶב שַׁבָּת עִם חֲשֵׁכָה – שלושה דברים צריך אדם לומר לבני ביתו סמוך לחשיכה בערב שבת.
    • עִשַּׂרְתֶּן? – האם הפרשתם את המעשר מכל מה שמוכן לאכילה בשבת? בשבת אסור לאכול מזון שלא עושר מבעוד יום.
    • עֵרַבְתֶּן? – האם הכנתם את עירובי התחומין, שיאפשרו לכם להרחיק ממקום מושבכם יותר מאלפיים אמה במשך השבת, והאם הכנתם את עירובי החצרות, שיאפשרו לכם להוציא דברים מרשות לרשות במהלך השבת.
    • הַדְלִיקוּ אֶת הַנֵּר! – לאחר שבירר בעל הבית שייעשו ההכנות לכניסת השבת כנדרש, הוא פונה אל בני ביתו בציווי על המעשה האחרון שעליהם לעשות קודם כניסת השבת. הדלקת נרות אסורה בשבת מן התורה, שכן נאמר בשמות (לה, ג): לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. הדלקת הנרות מסמנת את סיומם של ימי המעשה ואת התחלת השביתה בשבת.
    • סָפֵק חֲשֵׁכָה סָפֵק אֵינָהּ חֲשֵׁכָה – כאשר השעה מאוחרת יותר, בשעת בין השמשות, וכבר יש ספק אם ירדה השבת או אם עדיין מצויים בימי המעשה -
    • אֵין מְעַשְּׂרִין אֶת הַוַּדַּאי – כבר אסור לעשר את הפירות שבוודאי לא הופרש מהם המעשר, והם אסורים לאכילה ולשימוש בשבת. מעשר אסור בשבת משום שיש בו כדי לתקן את מה שלא היה מתוקן. כאן נאסר המעשר אף בזמן בין השמשות.
    • וְאֵין מַטְבִּילִין אֶת הַכֵּלִים – אסור לתקן כלים בשבת, וטבילתם מטומאתם היא בגדר תיקונם, שאותו אוסרים כאן חכמים גם בין השמשות.
    • אֲבָל מְעַשְּׂרִין אֶת הַדְּמַאי – בשעת ספק זאת מותר לעשר תבואה שנלקחה מעמי הארץ, שרובם מעשרים, ולכן יש ספק אם היא כבר עושרה, כך שהמעשר הוא רק ליתר ביטחון.
    • וּמְעָרְבִין – בשעת בין השמשות מותר לערב עירובי חצרות בלבד, שכן זוהי חומרה.
    • וְטוֹמְנִין אֶת הַחַמִּין – בשבת גזרו חכמים שלא לטמון את החמין בדבר שאינו מוסיף הבל, אך בשעה זו עדיין לא החילו את הגזירה.
    • תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם – דווקא תלמידי החכמים, הנראים כחלוקים וכלוחמים את מלחמתה של תורה, מתוך שהם מבטאים את פניה הרבים של המציאות ואת שבעים פניה של התורה, באמצעותם רב השלום בעולם.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?