audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

אשא לבי

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית כנסת אוהבי ציון
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אשא לבי
מעגל השנה שבת;שירת הבקשות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אֶשָּׂא לִבִּי אֶל כַּפַּיִם – אתפלל מעומק הלב ובגילוי לב, לפי איכה ג, מא: נִשָּׂא לְבָבֵנוּ אֶל כַּפָּיִם אֶל אֵל בַּשָּׁמָיִם.
    • אֶל אֵל יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם – לפי תהלים קכג, א: שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם.
    • עֶרֶב בֹּקֶר צָהֳרָיִם – בכל תפילותי – ערבית, שחרית ומנחה. מהדהדת כאן לשון משורר התהלים (נה, יז-יח): אֲנִי אֶל אֱלֹהִים אֶקְרָא וַה' יוֹשִׁיעֵנִי. עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה וַיִּשְׁמַע קוֹלִי.
    • נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא ה' – ה', יהיו לרצון לפניך תפילותי, שהן כקרבן נדבה. שיבוץ הוא מתהלים קיט, קח נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא ה' וּמִשְׁפָּטֶיךָ לַמְּדֵנִי. פסוק זה עשוי להתייחס לשלוש התפילות הנאמרות מדי יום, ובמקביל אף לפיוט זה עצמו, הבנוי לפי המתכונת של תפילת העמידה ליום חול ('תפילת שמונה עשרה').
    • לְנִפְלְאוֹתָיו עָשָׂה זֵכֶר – ה' הותיר את רישום ניסיו ונפלאותיו בעולם, לפי הפסוק בתהלים קיא, ד: זֵכֶר עָשָׂה לְנִפְלְאוֹתָיו חַנּוּן וְרַחוּם ה'.
    • הָאֵל חַסְדֵי אָבוֹת זוֹכֵר – ה' הזוכר את מעשי הצדקה והחסד של האבות, לפי הברכה הראשונה מברכות העמידה ...וְזוֹכֵר חַסְדֵּי אָבוֹת וּמֵבִיא גוֹאֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמוֹ בְּאַהֲבָה. מֶלֶךְ עוֹזֵר וּמוֹשִׁיעַ וּמָגֵן, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מָגֵן אַבְרָהָם.
    • לִגְבוּרוֹתָיו אֵין חֵקֶר – מעשי הגבורה של ה' כה גדולים שלא ניתן להגיע לחקרם ולהבינם. צלעית זו עומדת כנגד הברכה השניה בתפילת העמידה, ברכת גבורות, הפותחת במלים: אַתָּה גִּבּוֹר לְעוֹלָם ה', מְחַיֵּה מֵתִים אַתָּה רַב לְהוֹשִׁיעַ.
    • וְאֵין קָדוֹשׁ כַּה' – לפי שירתה של חנה (שמואל א ב, ב): אֵין קָדוֹשׁ כַּה' כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ. צלעית זו עומדת כנגד הברכה השלישי, ברכת הקדושה - אַתָּה קָדוֹשׁ וְשִׁמְךָ קָדוֹשׁ וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְּלוּךָ סֶּלָה... הָאֵל הַקָּדוֹשׁ.
    • יָהּ אֵל דֵּעוֹת דַּעַת חוֹנֵן – בכינוי 'אל דעות' מכנה חנה את ה' בהמשך שירתה (שמואל א ב, ג): ...כִּי אֵל דֵּעוֹת ה' וְלוֹ נִתְכְּנוּ עֲלִלוֹת. צלעית זו מכוונת כנגד ברכת חונן הדעת בתפילת עמידה - אַתָּה חוֹנֵן לְאָדָם דַּעַת וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה, וְחָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ חָכְמָה בִּינָה וָדָעַת... חוֹנֵן הַדָּעַת.
    • לְךָ אָשׁוּב וְאֶתְבּוֹנֵן – אשוב אליך. כאן מתחברת לברכה הקודמת, הקשורה להתבוננות ולדעת, הברכה הבאה, שעניינה תשובה - הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ, וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ, וְהַחֲזִירֵנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ... הָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה.
    • סְלַח חֶטְאִי – מקביל לברכת הסליחה - סְלַח לָנוּ אָבִינוּ כִּי חָטָאנוּ, מְחֹל לָנוּ מַלְכֵּנוּ כִּי פָשָׁעְנוּ, כִּי אֵל טוֹב וְסַלָּח אָתָּה... חַנּוּן הַמַּרְבֶּה לִסְלוֹחַ.
    • גּוֹאֵל כּוֹנֵן – גואל ומקיים, מייסד, לפי ברכת גואל ישראל - רְאֵה נָא בְעָנְיֵנוּ וְרִיבָה רִיבֵנוּ. וּמַהֵר לְגָאֳלֵנוּ גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה לְמַעַן שְׁמֶךָ. כִּי אֵל גּוֹאֵל חָזָק אָתָּה... גּוֹאֵל יִשְׂרָאֵל.
    • נָא רְפָאֵנִי ה' – כנגד ברכת רפואה - רְפָאֵנוּ ה' וְנֵרָפֵא... וְהַעֲלֶה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ. כִּי אֵל רוֹפֵא רַחְמָן וְנֶאֱמָן אָתָּה... רוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.
    • הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים – ה', שאפשר לנו לשרוד, לפי הפסוק בתהלים סו, ט: הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים וְלֹא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ.
    • תֵּן טַל מָטָר וּשְׁנוֹת חַיִּים – כנגד ברכת השנים – כנוסחהּ הנאמר בחורף - בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת... וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה... וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם... מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
    • וּקְרָא דְרוֹר לַשְּׁבוּיִים – ושחרר את שבויי ישראל מגלותם, לפי ברכת 'מקבץ נדחי עמו ישראל', הפותחת במלים תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ... וְקַבְּצֵנוּ יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ.
    • וְצִיר לִקְבֹּץ עַם ה' – ושליח שיקבץ את ישראל הפזורים בגלויותיהם. פסוקית זו חוליית מעבר היא בין המשפט שרמז לברכת קיבוץ הגלויות, לבין הברכה הבאה העוסקת בהשבת מנהיגי ישראל. מן ההמשך מסתבר כי שליח זה הוא מלך המשיח, שכן בין היתר יהיה המשיח שופט, לפי נבואת ישעיהו על המשיח, שתובא להלן.
    • וְהוּא יִשְׁפֹּט וְגַם יָשִׂים יוֹעֵץ... – על המשיח נאמר בישעיהו (יא, ג-ד): וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ. וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ... דברים אלו מכוונים בפיוט כנגד הבקשה שבברכת 'מלך אוהב צדקה ומשפט' הנפתחת במלים: הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה.
    • יוֹעֵץ וַחֲכַם חֲרָשִׁים – יועצים וחכמי מחשבה, לפי ישעיהו ג, ג: שַׂר חֲמִשִּׁים וּנְשׂוּא פָנִים וְיוֹעֵץ וַחֲכַם חֲרָשִׁים וּנְבוֹן לָחַשׁ וראו שם בפירוש הרד"ק ומצודת ציון.
    • שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים שׂוֹם תָּשִׂים – זהו שיבוץ המשלב שני פסוקים מספר דברים – טז, יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק וכן יז, טו שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ... שני הפסוקים הללו פונים אל עם ישראל שיציבו להם מנהיגים ראויים, ואילו בפיוט מפנה המשורר את השיבוץ המורכב הזה כתחינה אל ה', שישיב את המשפט לישראל, ברוח ברכת 'השיבה שופטינו כבראשונה'.
    • לְבֵן יַקִּיר – ביטוי זה לקוח מהשאלה הרטורית על אפרים ששואל ירמיהו (לא, יט) הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד...
    • שָׂשׂוֹן שִׂמְחָה לְבֵן יַקִּיר זֵדִים קָמִים עָלַי תַּעְקִיר – עם ישראל, שהוא בנו היקר של הקדוש ברוך הוא, ישמח כאשר תשרש ותכלה את הרשעים המתנפלים עלי. כאן מכוון המשורר כנגד ברכת המינים, שבה נאמר: לַמִּינִים וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה, וְכָל הַזֵּדִים כְּרֶגַע יֹאבֵדוּ, וְכָל אוֹיְבֶךָ וְכָל שׂוֹנְאֶיךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ, וּמַלְכוּת הָרִשְׁעָה מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר וּתְכַלֵּם וְתַכְנִיעֵם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ...
    • מִשְׁעָן מִבְטָח לַצַּדִּיקִים – הצדיקים בוטחים ונשענים על ה'. משפט זה מכוון כנגד הברכה הבאה: עַל הַצַּדִּיקִים וְעַל הַחֲסִידִים וְעַל שְׁאֵרִית עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל... וְעָלֵינוּ יֶהֱמוּ נָא רַחֲמֶיךָ... מִשְׁעָן וּמִבְטָח לַצַּדִּיקִים.
    • בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם ה' – כנגד ברכת בנין ירושלים, המסתיימת במלים אלו, שהן שיבוץ מתהלים קמז, ב: בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם ה' נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס
    • חַזֵּק קֹוֵי אֵל מוֹשִׁיעַ – ה', המושיע, חזק את מי שמקווים אליך. זוהי פתיחה של הפסוקית הבאה -
    • צֶמַח דָּוִד חִישׁ תַּצְמִיחַ – שלח בקרוב את המשיח, הנקרא צמח בירמיהו כג, ה. משפט זה מכוון לברכת 'מצמיח קרן ישועה', הפותחת במלים: אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ וְקַרְנוֹ תָּרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ...
    • אֵל תְּפִלַּת כֹּל שֹׁמֵעַ – ה' השומע את כלל התפילות, כפי שנאמר בתפילת 'שומע תפילה' - כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֶּה.
    • אֶת קוֹלִי יִשְׁמַע ה' – כפי תחילתה של אותה ברכה: שְׁמַע קוֹלֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ, אָב הָרַחֲמָן חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ, וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ...
    • רְצֵה נָא אֶת תְּפִלָּתִי – כאן מתייחס המשורר לברכת 'עבודה', הנפתחת במלים רְצֵה ה' אֱלֹהֵינוּ בְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְלִתְפִלָּתָם שְׁעֵה.
    • וְהָשֵׁב לִי עֲבוֹדָתִי – ובהמשך ברכת 'עבודה' הבקשה על חידוש עבודת הקרבנות במקדש - וְהָשֵׁב הָעֲבוֹדָה לִדְבִיר בֵּיתֶךָ...
    • לְךָ תּוֹדֶה יְחִידָתִי – נשמתי תודה לך. כנגד ברכת ההודאה הפותחת באמירה מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ, ונחתמת בברכה הַטּוֹב שִׁמְךָ וּלְךָ נָאֶה לְהוֹדוֹת.
    • שָׁלוֹם לְעַם בֵּרַךְ ה' – שלום לעם ישראל, שאותו ה' בירך. הברכה האחרונה בברכת העמידה היא ברכת השלום, הפותחת בבקשה שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה חַיִּים חֵן וָחֶסֶד צְדָקָה וְרַחֲמִים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ ונחתמת בברכת ה' הַמְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁלוֹם.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?