• אַשְׁרֵי עַיִן – מאושרת העין, כלומר: מאושר האדם שזכה וראה בעבודת בית המקדש בתפארתו. העין היא מטונימיה לאדם בכללותו. • רָאֲתָה כָל־אֵלֶּה – כל סדר עבודת יום הכיפורים שפורט קודם לכן, ושיאו – מחילת עוונותיהם של עם ישראל. • הֲלֹא לְמִשְׁמַע אֹזֶן דָּאֲבָה נַפְשֵׁנוּ – בשומענו על עבודה זאת אנו נעצבים ונפשנו כואבת, שהרי בית המקדש חרב וסדר העבודה אינו מתקיים בו. • אֶרֶץ צְבִי – מילולית: הארץ היפה. כינוי לארץ ישראל ע"פ ספר דניאל (יא, טז). • גוֹי אֶחָד – עם יחיד ומיוחד; כינוי לעם ישראל, על פי"ומי כעמך כישראל גוי אחד בארץ" (שמואל ב' ז, כג, ובניסוח דומה: דברי הימים א' יז, כא). • אָזוּר בְּשִׂמְלַת זָהָב אֶחָד – לבוש באפוד, הטווי מחוטי זהב. • אֲנַחְנוּ בְגָלוּתֵנוּ – אנחנו, היהודים בזמן הגלות. ביטוי קבע בפיוט זה. חוצה כל סטרופה לשתיים, ומסמן בה את תחילת החלק הדן במציאות של המתפללים בגלות בהשוואה למציאות בזמן המקדש שתוארה קודם לכן. • אַצְנוּ יוֹם אֶחָד – רצנו, מיהרנו להגיע לבית הכנסת להתפלל לפני הקב"ה ביום הכיפורים. • לִדְרֹשׁ אֶל אֱלֹהֵינוּ – להתפלל לקדוש ברוך הוא. דומה ללשון הפסוק: "עתה תנו לבבכם ונפשכם לדרוש לה' אלוהיכם" (דברי הימים א' כב, יט). • וּלְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד – ביחד. על פי צפניה (ג, ט): "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעובדו שכם אחד". • בַּעֲמוֹד סְגָנִים שְׁנַיִם – סגני הכהן הגדול העומדים לצידו. • פּוּר – גורל, הגרלה. • וְכֹהֵן גָּדוֹל בְּהַשְׁלִיךְ פּוּר עַל שְׂעִירִים שְׁנַיִם – חלק חשוב מעבודת יום הכיפורים היתה הטלת הגורלות: לפני הכהן הגדול עמדו שני שעירי עיזים (=תיישים), ובהגרלה נקבע איזה מהם יוקרב בבית המקדש ואיזה ישולח למדבר ("שעיר לעזאזל"). • בְּאַרְצוֹת גּוֹיִם שְׁנַיִם – העם היהודי מפוזר בגלות בארצותיהם של עשו ושל ישמעאל: הנצרות והאסלאם. ייתכן שהניסוח "בארצות גויים שניים" נכתב בהשראת יחזקאל (לה, י): "את שני הגויים ואת שתי הארצות". • בִּלְבָבוֹת שְׁנַיִם – בלב שלם, ביצר הטוב וביצר הרע כאחד. על פי מדרש חז"ל במשנה (ברכות, ט, ה): "בכל לבבך – בשני יצריך, ביצר טוב וביצר רע". • הַקְרֵב שְׁלֹשָׁה – הקרבת שלושה שעירי עיזים ביום הכיפורים. • רוֹחֵשׁ וִדּוּיִם שְׁלֹשָׁה – אומר שלושה וידויים במהלך היום: על כלל עם ישראל, על אחיו הכהנים ועל עצמו וביתו. • בְּמִלִּים שְׁלֹשָׁה – בוידוי שאנו אומרים, "חטאנו, עווינו, פשענו". אפשרות אחרת לפירוש: בשלוש המלים "קדוש, קדוש, קדוש" שנאמרים בקדושה. • וּשְׁמוֹ לְקַדֵּשׁ שְׁלֹשָׁה – לקדש את שמו באמירת הקדושה: "קדוש, קדוש, קדוש". אפשרות אחרת לפירוש: באמירת הקדושה ("מילים שלושה") משתתפות שלוש שדרות העם: כהנים, לויים וישראלים. • רַצְנוּ, רְצוֹן – צימוד. • הַדְרַת עֲבוֹדוֹת אַרְבַּע – את ההדר שבארבעת העבודות שבזבח: שחיטה קבלה הולכה וזריקה. • וְכֹהֵן גָּדוֹל הָדוּר בִּשְׂמָלוֹת זָהָב אַרְבַּע – ארבעת החלקים של בגדי הזהב ("זהובים") של הכהן הגדול: ציץ חושן אפוד מעיל. • הַנְּפוּצִים בְּכָל־אַרְבַּע – היהודים בגלותם מפוזרים לארבעת רוחות העולם. • הַשֵּׁם לֹא חִלַּלְנוּ בְּסִבְלֵנוּ עֹל אַרְבַּע – נשארנו נאמנים לקדוש ברוך הוא והשתעבדנו בארבעה שעבודים; אלו הן ארבע המלכויות שלפי נבואת דניאל (פרקים: ב, ח) ישעבדו את עם ישראל בגלותו עד ביאת המשיח: בבל, פרס, יוון, אדום/ישמעאל. • טְבִילוֹת חָמֵשׁ – הכהן הגדול היה טובל את גופו חמש פעמים במהלך יום הכיפורים. • וְכֹהֵן גָּדוֹל מְשָׁרֵת בְּכֵלִים נָאִים חָמֵשׁ – ארבעת בגדי הכהונה, ובגד לבן נוסף משל עצמו, שהיה קורא בו בתורה את פרשת היום. פירוש אחר: מחליף את בגדיו מבגדי זהב לבגדי לבן וההיפך חמש פעמים במהלך היום. • מִתְעַנִּים בְּחָמֵשׁ – ביום הכיפורים מתענים היהודים בחמישה עינויים, כלומר: נמנעים מחמישה דברים: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. • וּמִתְפַּלְלִים הַיּוֹם לָאֵל תְּפִלּוֹת חָמֵשׁ – יום הכיפורים הוא היום היחידי בשנה שבו מתפלל היהודי חמש תפילות: ערבית, שחרית, מוסף, מנחה ונעילה.
|