audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

אהלל שם האל

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר אהלל שם האל
מעגל השנה שירת הבקשות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אֲהַלֵּל שֵׁם – לפי פתיחת תפילת ההלל, תהלים קיג, ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם ה'.
    • צוּר – סלע, כינוי לה' המבליט את עוצמתו.
    • עוֹטֶה אוֹרָה – לובש אור, כפי שנאמר בתהלים קד, ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה.
    • בִּגְבוּרָה נֶאֱזָר – חגר עצמו בגבורה, לפי תהלים סה, ז מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה.
    • נַאֲקַת אֶבְיוֹן – צעקת העני, והכוונה כאן לעם ישראל.
    • אֵל אָיֹם וְנוֹרָא – אל שאימתו ויראתו נופלת על הכל.
    • אֱזוֹן – האזן, שמע את צעקתו.
    • יִשְׁעוֹ אַל תְאַחַר – הושע אותו בקרוב.
    • אֱזוֹן יִשְׁעוֹ – כנראה ביטוי זה נשאל בשינוי מההושענות להושענא רבה אָנָּא אֱזוֹן חִין תְּאֵבֵי יִשְׁעָךְ. בְּעַרְבֵי נַחַל לְשַׁעְשְׁעָךְ. וְהוֹשִׁיעָה נָּא.
    • יִגָּלֶה קֵץ בִּמְהֵרָה – תקווה לכך שמועד אחרית הימים והגאולה יתגלה בקרוב.
    • וּזְמַן נֶחְתָּם – המועד המיועד לגאולה.
    • לְבֶן גְּבִירָה – עם ישראל, בנה של שרה, שהיתה גבירתה של הגר, אם ישמעאל.
    • שָׁוְא נִמְכָּר – בני שרה נמכרו לעבדים לחינם, והכוונה לעם ישראל בגלותו.
    • מְיַחֵל – ממתין ומקווה.
    • לְיוֹם בְּשׁוֹרָה – ליום שבו יתבשר שישועתו מגיעה.
    • כָּלָה קַיִץ חֹרֶף עָבַר – כבר עבר זמן רב, על דרך דברי ירמיהו ח, כ: עָבַר קָצִיר כָּלָה קָיִץ וַאֲנַחְנוּ לוֹא נוֹשָׁעְנוּ.
    • שִׁמְךָ אֵל חַנּוּן תָּמִיד עֵת אֶזְכְּרָה – בכל פעם שאזכיר את שמך, אלוהי הרחמים.
    • מָתוֹק בְּפִי – כטעמה של המגילה שאכל יחזקאל, כפי שנאמר ביחזקאל ג, ג וָאֹכְלָה וַתְּהִי בְּפִי כִּדְבַשׁ לְמָתוֹק.
    • טוֹב מִמִּסְחַר – ערכו של שם ה' טוב יותר מכל ערך כספי. המשורר נשען על הדברים שנאמרו לגבי החוכמה במשלי ג, יד: כִּי טוֹב סַחְרָהּ מִסְּחַר כָּסֶף וּמֵחָרוּץ תְּבוּאָתָהּ.
    • הָקֵם מֵעָפָר – הקם ממצבם המושפל, לפי ישעיהו נב, ב: הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי שְּׁבִי יְרוּשָׁלִָם...
    • צֹאנְךָ הַנִּפְזָרָה – את עם ישראל המשול כצאן, והפזור בגלויות, לפי ירמיהו נ, יז: שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל.
    • יָדְךָ לֹא תִקְצָר – יכולתך אינה מוגבלת, כמו שאומר ישעיהו (נט, א): הֵן לֹא קָצְרָה יַד ה' מֵהוֹשִׁיעַ וְלֹא כָבְדָה אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ.
    • חִלִּיתִי – קיוויתי, ציפיתי.
    • אָבִי – כינוי לקדוש ברוך הוא.
    • לְיָשְׁנָהּ עֲטָרָה תַּחְזִיר – תחזיר את הכתר והמלכות לקדמותו. ביטוי זה שאול מהסברו של ר' יהושע בן לוי לכינויים של אנשי כנסת הגדולה (בבלי יומא סט, ע"ב) "שהחזירו עטרה ליושנה".
    • עַם נָבָר – עם ישראל, שהוא ברור וטהור.
    • זְכוּת יְשֵׁנֵי מְעָרָה – זכות האבות, הקבורים במערת המכפלה.
    • וְנָבִיא בְּמַקְלוֹ יָם עָבַר – ובזכות משה, שחצה את ים סוף במטה שבידו.
    • עֵת דּוֹדִים – זמן אהבה, החיבור בין הדוד, הקב"ה, והרעיה, כנסת ישראל, לפי יחזקאל טז, ח: וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ וְהִנֵּה עִתֵּךְ עֵת דֹּדִים.
    • הַבּוֹחֵר בַּתּוֹרָה – הקב"ה, כפי שהוא מכונה בברכת ההפטרה: ...בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַבּוֹחֵר בַּתּוֹרָה וּבְמשֶׁה עַבְדּוֹ וּבְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ וּבִנְבִיאֵי הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק.
    • יִתְבָּרַךְ שִׁמְךָ בִּמְרוֹמִים דָּר – יבורך שם האל היושב בשמים.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?