audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

שבת המלכה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
  • 2.
    עכשווי - ישראל מקהלת לי-רון הייצוגית (הרצליה)
  • 3.
    עכשווי - ישראל רחמים עמר
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר שבת המלכה
מעגל השנה לכל עת;פסח;שבת
מועד התפילה אחר
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה – השמש נעלמה מראשי העצים, תיאור של השקיעה והזמן בו נכנסת השבת.
    • בּוֹאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה – ציטוט מן תלמוד בבלי, מסכת שבת קיט ע"א: " רבי חנינא מיעטף וקאי אפניא דמעלי שבתא [רבי חנינא מתעטף ועומד בערב בכניסת השבת] אמר בואו ונצא לקראת שבת המלכה". על האמירות האלה מיוסד המנהג לערוך את קבלת השבת בחוץ, מנהג המשתקף בפיוט הידוע "לכה דודי" שם הדוברים קוראים לצאת כדי לקבל את פני השבת.
    • שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם – מבנה הבתים מקביל לפיוט "שלום עליכם", בבית הראשון – קבלת פני המלאכים המלווים את האדם מבית הכנס בערב שבת. על-פי התלמוד במסכת שבת קיט ע"ב: "תניא ר' יוסי בר יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו".
    • קִבַּלְנוּ פְּנֵי שַׁבָּת בִּרְנָנָה וּתְפִלָּה – תפילת קבלת השבת הנאמרת בשירה ובניגונים.
    • הַנֵּרוֹת יָאִירוּ – נרות השבת.
    • בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם – על פי המשך הפיוט 'שלום עליכם', מברכים את המלאכים בכניסתם אל הבית.
    • שְׁבִי, זַכָּה, עִמָּנוּ וּבְזִיוֵךְ נָא אוֹרִי / לַיְלָה וָיוֹם, אַחַר תַּעֲבֹרִי. – המשורר פונה אל השבת, הוא מבקש ממנה לשבת עמו ולהאיר מכניסתה בערב השבת ועד ליציאתה. ביאליק אולי רומז כאן למדרש מבראשית רבה יא (ב), לפיו האור הקדום מימי הבריאה לא נגנז עד לתום השבת הראשונה וניתן לחוש ברמז ממנו, מן האור הגנוז, בשבת.
    • וַאֲנַחְנוּ נְכַבְּדֵךְ – הלכות ומנהגים רבים נועדו להדגיש את כבודה המיוחד של השבת.
    • בְּבִגְדֵי חֲמוּדוֹת – בבגדים נאים. על-פי בראשית כז, טז. כפי שמתואר בפיוט השבת המוכר "מה ידידות מנוחתך".
    • בָּרְכוּנוּ לְשָׁלוֹם – על-פי המשך התלמוד במסכת שבת קיט ע"ב – כאשר המלאכים מגיעים מבי הכנסת ומוצאים נרות דולקים ושולחן ערוך, הם מברכים את הנוכחים שיזכו לכך גם בשבת הבאה.
    • בֹּאוּ וּנְלַוֶּה אֶת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה – המשורר רומז כאן למנהג סעודת "מלווה מלכה", המלווה את השבת בצאתה.
    • כֵּן לַשַּׁבָּת הַבָּאָה! – זוהי ברכת המלאכים מן התלמוד במסכת שבת קיט ע"ב.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?