audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

ברכות ההפטרה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 2.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 4.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו איתמר מלכא
  • 5.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו איתמר מלכא
  • 6.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק בליווי חזנים
  • 7.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו סימון כהן
  • 8.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי יהונתן כהן
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר ברכות ההפטרה
מעגל השנה חגים ומועדים;ימים נוראים;לכל עת;סוכות;פסח;שבועות;שבת;שמחת תורה / שמיני עצרת
מועד התפילה אחר ללא לחן
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אשר בחר בנביאים טובים – הנבואה שורה רק על אנשים המתאימים לנבואה לפי בחירתו של ה'.
    • ורצה בדבריהם הנאמרים באמת – הברכה מדגישה את אמיתות הנבואה שאחרי משה ואת המשכיותה. גם כאשר הם אומרים דברי תוכחה דבריהם רצויים שכן כל דבריהם נאמרים ברוח הקודש.
    • הבוחר בתורה ובמשה עבדו ובישראל עמו – משה מכונה בחיר ה' (תהלים כה, יב) וכך גם עם ישראל (ראו למשל ישעיהו מג, כ; דברים ז, ו).
    • ובנביאי האמת והצדק – הנביאים נבחרו ע"י ה' והם נוהגים באמת ובצדק וללא משוא פנים.
    • צור כל העולמים – כינוי לקב"ה, על פי הלשון בישעיהו (כו, ד): בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי–עַד כִּי בְּיָהּ יה' צוּר עוֹלָמִים. זוהי הרחבה של הביטוי המדגישה שמדובר בכל העולמים. התואר "צור" מדמה את ה' לסלע המשמש מגן ומסתור.
    • האל הנאמן... – מלת המפתח בברכה הראשונה שלאחר ההפטרה היא "נאמן". יש כאן גם הבעת תקוה שכל ההבטחות שהבטיח האל לעם ישראל תתגשמנה, דבר ההולם את התקופה שלאחר החורבן שאופיינה בייאוש ושהצריכה את החכמים לעודד את העם על ידי דרשות ותפילות המביעות נחמה. הצירוף "האל הנאמן" לקוח מספר דברים (ז, ט).
    • ודבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם – על פי הלשון בישעיהו (נה, יא) כֵּן יִהְיֶה דְבָרִי אֲשֶׁר יֵצֵא מִפִּי לֹא-יָשׁוּב אֵלַי רֵיקָם/
    • רחם על ציון כי היא בית חיינו – הברכה השנייה מבקשת שה' ירחם על ירושלים שבה בית המקדש שהוא בית חיינו. העיר מתוארת כעלובה ונטושה מבניה והמחבר מבקש שה' ישמח אותה בשיבת בניה לתוכה.
    • ולעלובת נפש – כינוי לעם ישראל, המבטא את מצבו השפל בגלות.
    • משמח ציון בבניה – ציון תשמח בשיבת בניה אליה, כמתואר רבות בדברי הנביאים (ראו למשל ישעיהו מט).
    • שמחנו באליהו הנביא עבדך ובמלכות בית דוד משיחך... - ברכה זו מבקשת את בוא הגאולה ומבשריה – אליהו הנביא ומשיח בן דוד. גם ברכה זו התחברה בבירור אחרי החורבן והיא שמה את הדגש על בקשה לחידוש המלוכה מצאצאיו של המלך המשיח.
    • על כסאו לא ישב זר ולא ינחלו עוד אחרים את כבודו – הברכה מרמזת לכך שעל כסא דוד יושב אדם זר ושאחרים נחלו את כבודו.
    • שלא יכבה נרו לעולם ועד – בתהלים (קלא, יא–יב) נאמר שה' נשבע לדוד שצאצאיו ישבו על כסאו לעולמי עד, ובספר שמואל ב (כא, יז) חייליו של דוד מבקשים ממנו: לֹא–תֵצֵא עוֹד אִתָּנוּ לַמִּלְחָמָה וְלֹא תְכַבֶּה אֶת–נֵר יִשְׂרָאֵל.
    • על התורה... – ברכה זו נאמרת רק בשבתות (ולא בימי שני וחמישי). בחגים משתנה לשון הברכה לפי החג הרלבנטי. הברכה האחרונה מסכמת את הנושאים שהועלו בברכות הקודמות. היא מזכירה את התורה, את הנביאים ואת עבודת בית המקדש. בנוסף הברכה מתייחסת לקדושת השבת ומסיימת בהודאה ובשבח לאל.
    • ועל העבודה – עבודת בית המקדש.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?