audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

אלי ארוממנהו

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר אלי ארוממנהו
מעגל השנה חנוכה
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אֵלִי אֲרוֹמְמֶנְהוּ – אשבח את האל.
    • אֵין יָחִיד כְּיִחוּדוֹ – היחיד והמיוחד.
    • פָּדָה עֵדָה נָדָה – הושיע את עם ישראל, הגולה ונע ממקום למקום.
    • מְלֹא אֶרֶץ כְּבוֹדוֹ – כבודו של ה' ממלא ומצוי בכל העולם, ע"פ דבריהם של השרפים בישעיה ו, ג: קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ד' צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ.
    • הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ – הודו לה' על חסדיו. זהו פסוק המופיע מספר פעמים בתהלים והוא משמש מעין פזמון באמירת ההלל ובמזמורי תהלים אחרים.
    • נוֹעֲדוּ יַחַד לְרָעָה הַיְוָנִים עָלֵינוּ – היוונים נאספו וזממו עלינו רעות.
    • מִצְווֹת אֵל גְּדוֹל דֵּעָה לְהַעֲבִיר מִמֶּנּוּ – למנוע מאתנו לקיים את מצוותיו של הקב"ה,שהוא אל גדול דעה.
    • שַׂשְׂנוּ – שמחנו.
    • גָּבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ – כי גמל עמנו חסד מעבר למה שמגיע לנו. זהו שיבוץ מתהלים קז, ב: כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת ד' לְעוֹלָם הַלְלוּיָהּ.
    • בֵּית אֵל – בית המקדש.
    • אָטוּם, חָתוּם, סָתוּם כֹּהֵן כּוֹנְנָה יָדוֹ – פך השמן חתום בחותמו של הכהן הגדול, כפי שכתוב בבבלי, שבת כא, ע"ב: "...שכשנכנסו יוונים להיכל, טמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול...".
    • חֵלֶק וְשִׁיעוּר לַיְלָה אַחַת לְבַד הָיָה בוֹ – נותרה בו כמות שמן המספיקה רק ללילה אחד.
    • בִּרְכַּת נוֹרָא עֲלִילָה שָׁרְתָה תּוֹךְ הַנִּשְׁאָר בּוֹ – במה שנותר בו שרתה ברכת האל, המכונה "נורא עלילה" (לפי תהלים סו, ה), כפי שנאמר בהמשך הדברים בגמרא במסכת שבת: "...ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים...".
    • רַבּוּ רָמוּ עָצְמוּ, נִסֵּי אֵל – נסיו של הקב"ה עמנו היו רבים ועצומים.
    • יָמִים אֵלּוּ נִקְבְּעוּ בְּהַלֵּל וּבְהוֹדָאָה – החכמים קבעו את ימי החנוכה כמועד שבו מודים ומהללים את האל (בתפילת "על הנסים" ובאמירת "הלל"), כפי שנאמר שם בהמשכה של הגמרא: "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה".
    • מִיַּד צַר גָאֹה גָּאָה – מיד אויב שהתנשא. הביטוי גָאֹה גָּאָה מופיע בשירת הים (שמות טו), שם הוא נאמר על ה'.
    • הַנֵּרוֹת הֵם חִיּוּבָם – קיימת בהם חובת הדלקת נרות.
    • נַעֲשִׂים וְנִזְכָּרִים – מצוות הדלקת הנרות נעשית מדי שנה ומזכירה את הנס. ביטוי שנכתב במקור לגבי ימי הפורים לפי האמור בסוף מגילת אסתר (ט, כח) וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה... וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם.
    • פְּתִילוֹת יַחַד נִמְנוּ – ספרו ומנו את מספר הנרות.
    • טוֹב טַעְמָם וְנִמּוּקָם – יש סיבות וטעמים טובים להדלקת הנרות.
    • בַּמִּסְפָּר לוֹ יִמְנוּ כִּי כֵן דִּינָם וְחֻקָם – יספרו את הנרות, כפי שנקבע בהלכה. ייתכן שכאן נרמזת מחלוקת בית הלל ובית שמאי אם מתחילים בהדלקת נר אחד ובכל יום מוסיפים והולכים או שמתחילים בשמונה נרות, ובכל יום פוחתים והולכים.
    • הוֹרוּ – לַמדו את החג והלכותיו.
    • עִזְרוּ אֲשֶׁר לֹא תַּשִּׂיג יָדוֹ – עזרו למי שאינו יכול לרכוש את הנרות.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?