אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע
סימן: חביב
מבנה וחריזה: שיר סטרופי [=שיר עשוי מחרוזות מחרוזות] בתבנית מעין-אזור [=תבנית המשלבת בחריזתה מרכיב קבוע בסופי המחרוזות, בצד מרכיב משתנה בגוף המחרוזות]. לשיר שני טורי פתיחה קצרים (מכונים: 'מדריך'), המשמשים לסירוגין כרפרין [ = פזמון חוזר] בסופי המחרוזות. סכמת החריזה בשיר משוכללת: שש-תת // אאא-שש / שש // בבב-תת / תת // גגג-שש / שש // וכן הלאה.
משקל: משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה על ידי משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא-נע או חטף, שלאחריו תנועה 'רגילה' כלשהי; תנועה ארוכה מכונה 'יתד', וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה 'רגילה' שאין לפניה שווא-נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, 'תנועה', וסימנה: –]. בכל צלע בפיוטנו סדר היתדות והתנועות הוא כדלהלן – שתי תנועות, יתד, ארבע תנועות. נדגים זאת לאורך כל המחרוזת הראשונה:
- - U- - - - -
חֶלְ-קַת יְקָר אֵין לִרְ-אוּ-בֵן
- - U - - - - -
שִׁמְ-עוֹן בְּמַרְ-גֵּ-מַת אֶ-בֶן
- - U- - - - -
אָמְ-רוּ לְיִ-שָּׂשׂ-כָר הַ-בֵּן
- - U- - - - -
אֵין פֶּה זְבוּ-לוּן פּוֹ-תֵ-חַ
- - U- - - - -
מֵ-הַר לְגִבְ-עָה בּוֹ-רֵ-חַ