אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע
סימן: יצחק דבח חזק;
מבנה וחריזה: שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין-אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. מבנה החריזה היסודי של כל מחרוזת הוא: אאא-ת; האות תי"ו מייצגת את החרוז הקבוע '-לָה', והאות אל"ף מייצגת את החרוז המתחלף ממחרוזת למחרוזת, בשלוש הצלעות הראשונות (לפיכך, בסימון מלא יותר של סכמת החריזה, יסומן פיוטנו כך: אאא-ת // בבב-ת // גגג-ת, וכן הלאה). לשם 'תפארת הפתיחה', במחרוזת הראשונה מתלכד החרוז המתחלף עם החרוז הקבוע, ולכן סימנה: תתת-ת. בלב הפיוט מצויה מחרוזת אחת החורגת מתבנית החריזה האמורה; מחרוזת זו בנויה חמש צלעות (ולא 4), הבנויות בחריזת אא-בב-ת. נדגים את הפער בשיטת החריזה במחרוזת זו (מחרוזת חמישית) באמצעות השוואתה למחרוזות הסמוכות לה (הרביעית והשישית):
א א
4 קוּמָה בְּעָז יָדְךָ קוֹמֵם סֻכַּת דָּוִד עַבְדָּךְ רוֹמֵם
א ת
חַנּוּן בֵּית מִקְדָּשְׁךָ הַשָּׁמֵם בְּנֵה בְחֶמְלָה
ב ב
5 דְּרַשְׁתִּיךָ אֵל רַחוּם לְעַמְּךָ תֵן נִחוּם
ג ג
שׁוּב לִמְעוֹנִי וּבְנֵה בֵית אַרְמוֹנִי
ת
צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה
ד ד
6 בְּאֹרַח מִישׁוֹר נְחֵנִי בַּאֲמִתְּךָ הַדְרִיכֵנִי
ד ת
אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי מִשְׂגַּב נוֹרָא עֲלִילָה
משקל: משקל הברתי-פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים-נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. ברוב הצלעות 9 הברות, אך לעתים חורג הפייטן ממניין זה ל- 7, 8 הברות, וכיוצא בזה.