אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע
סימן: בנימן חזק.
מבנה וחריזה: שיר סטרופי [=שיר עשוי מחרוזות מחרוזות. סטרופה – מחרוזת]. לכל מחרוזת חריזה עצמאית, ללא מרכיבים השוזרים את השיר לכל אורכו. מבנה החריזה ברוב המחרוזות הוא כדלהלן: לטורים הראשון והשני, הארוכים יותר, חרוז אחד; לטורים השלישי והרביעי, הקצרים יותר, חרוז אחר, ובסוף הטור הרביעי באה עוד מילה או כמה מלים המשוות את אורכו לאורך הטורים הראשון והשני, ואת חריזתו לחריזתם; במלים אחרות, הטור הרביעי נושא שתי חריזות זו בצד זו – אחת עם הטור השלישי, ואחת עם הטורים הראשון והשני. ניתן לסמן מבנה זה באופן הבא: אאבב-א // גגדד-ג // ההוו-ה // וכן הלאה. נדגים את מערכת החריזה במחרוזת האחרונה של הפיוט:
א
אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמֹר לִי לְמַשָּׂא
א
רְאֵה צוּרִי גֹּאֲלִי אֵיךְ אֶשָּׂא
ב
לֹא אוּכַל שְׂאֵת עָלַי
ב א
אֲבָל רֹעַ מִפְעָלַי אֵל תִּשָּׂא
משקל: משקל הברתי-פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים-נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. תבנית המשקל עולה בקנה אחד עם תבנית החריזה: בטורים הראשון והשני – 10 הברות; בטורים השלישי והרביעי – 7 הברות, כאשר בחתימת הטור הרביעי נוספת כזכור מילה או כמה מלים המשוות את אורכו לזה של הטורים הראשון והשני, ולפיכך נושאות 3 הברות, המשלימות את מניין ההברות בטור הרביעי בשלמותו ל- 10. נדגים זאת באותה מחרוזת:
- - - - - - - - - - [ = 10 הברות]
אִם עֲ-וֹ-נוֹת תִּשְׁ-מֹר לִי לְ-מַ-שָּׂא
- - - - - - - - - - [ = 10 הברות]
רְ-אֵה צוּ-רִי גֹּ-אֲ-לִי אֵיךְ אֶ-שָּׂא
- - - - - - - [ = 7 הברות]
לֹא אוּ-כַל שְׂ-אֵת עָ-לַי
- - - - - - - - - - [ = 7 + 3 = 10 הברות]
אֲ-בָל רֹ-עַ מִפְ-עָ-לַי אֵל תִּ-שָּׂא