audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

תהלים צב: מזמור שיר ליום השבת

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי אלדו פרז
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אהרון פינטו
  • 3.
    אשכנז - אשכנז כללי אהרון פינטו
  • 4.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 5.
    אשכנז - אשכנז כללי אילן דמרי, ניצן-חן רזאל
  • 6.
    אשכנז - אשכנז כללי דוד אולמן
  • 7.
    אשכנז - אשכנז כללי ניצן-חן רזאל
  • 8.
    חסידים - חסידות ברסלב שרגא לוי
  • 9.
    סוריה - חלב (ארם צובה)
  • 10.
    סוריה - חלב (ארם צובה) מתפללי בית הכנסת "היכל יעקב", ירושלים, שנות ה-90
  • 11.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 12.
    ספרדים מסורות המזרח - בלקן
  • 13.
    ספרדים מסורות המזרח - כורדיסטן מרדכי בן בנימין זאדה
  • 14.
    ספרדים מסורות המזרח - מצרים אברהם חסון, אורי מזרחי, יוסי אגא, יפה חסון
  • 15.
    ספרדים מסורות המזרח - מצרים מתפללים מבית הכנסת ע"ש אגא יחזקאל בעכו
  • 16.
    ספרדים מסורות המזרח - מצרים שמעון כהן ושמואל כהן צמח
  • 17.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 18.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 19.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 20.
    ספרדים מסורות המזרח - תורכיה ברוך חסון
  • 21.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו ויקטור שושן
  • 22.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 23.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מיכאל מלול
  • 24.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן, שמעון אילוז
  • 25.
    ספרדים צפון אפריקה - תוניס חיים ברדא, עמנואל צרור
  • 26.
    עכשווי - ישראל גבריאל חסון
  • 27.
    עכשווי - ישראל ללא מבצע
  • 28.
    עכשווי - ישראל מאיה בלזיצמן
  • 29.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי דניאל חלפון
  • 30.
    תורכיה - תורכיה כללי יהודה צ'יפרוט, נסים בק שמעון
  • 31.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
  • 32.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
  • 33.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) יצחק נהרי
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר תהלים צב: מזמור שיר ליום השבת
מעגל השנה לכל עת;סוכות;סליחות;פסח;שבועות;שבת;שלושה רגלים
מועד התפילה אחר
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת - מזמור תהלים זה מכונה בשני כינויים - 'מזמור' ו'שיר', והלויים היו אומרים אותו על הדוכן בשעת הקרבת קרבן התמיד של יום השבת (ראו משנה, מסכת תמיד, ו, ז) 'מזמור' ו'שיר' הם שניים מהכינויים המצויים בראש מזמורי התהלים.
    • טוֹב לְהֹדוֹת לַה' וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן - נכון וראוי להודות לה' ואשרי מי שזוכה לכך ולשיר לכבוד ה', המכונה עליון.
    • לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת - טוב לספר את חסדיך בכל בוקר ובוקר ולספר בכל לילה ולילה את נאמנותך לעמך.
    • עֲלֵי-עָשׂוֹר וַעֲלֵי-נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר - טוב להודות לה' בלווית נגינה בכלי נגינה. עשור הוא כלי נגינה בעל עשרה מיתרים. 'הגיון' הוא אמירה, השמעת קולות המיה, בין בכלי בין בפה, בין באדם בין בבעלי חיים (ראו ישעיהו לא, ד; נט, יא).
    • כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ אֲרַנֵּן - אתה ה' משמח אותו בפעולותיך ומשום כך אני מתאווה להודות ולזמר לך בנבל ובכינור. אני שמח במעשי ידיך ומביע את שמחתי בזמרה.
    • מַה-גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ - כמה נשגבים ונפלאים מעשיך ה', ומחשבותיך עמוקות מאד. על המחשבות נאמר 'עמקו' ועל המעשים 'גדלו', לרמוז שהמחשבות העמוקות מסבבות מעשים גדולים, כאילן שמשורשיו העמוקים צומחים ענפים גדולים וגבוהים.
    • אִישׁ-בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל-לֹא יָבִין אֶת זֹאת - רק האיש השוטה וחסר הדעה אינו מכיר בגודלם ובעומקם של מעשי ה' ואינו מודה לה' על חסדו ואמתו.
    • בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל-פֹּעֲלֵי אָוֶן לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי-עַד - בשעה שהרשעים פורחים ונראים כמצליחים בחייהם, הם דומים לעשב הפורח לשעה קלה בלבד. כן הצלחת הרשעים חולפת מהר והם כלים ואובדים מן העולם. ובשעה שהרשעים, פועלי האוון, מוציאים ציץ, הם נובלים מהר כמו עשב.
    • וְאַתָּה מָרוֹם לְעֹלָם ה' - אתה ה' עליון, תקיף ושליט לעולם.
    • כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ ה' כִּי-הִנֵּה אֹיְבֶיךָ יֹאבֵדוּ יִתְפָּרְדוּ כָּל-פֹּעֲלֵי אָוֶן - המשורר ברוב התרגשותו נוקט לשון כאילו ברגע זה ממש הוא רואה לנגד עיניו את אויבי ה' באובדנם, וכל פועלי האוון, הרשעים, נשמדים.
    • וַתָּרֶם כִּרְאֵים קַרְנִי בַּלֹּתִי בְּשֶׁמֶן רַעֲנָן - ואתה ה' הרימות את קרני למעלה כקרן הראם הגבוהה, שימחת אותי בישועתך. קרני ראם הן סמל לחוזק ולשבירת האויבים, ונתברך בהן יוסף, שעליו נאמר: בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח יַחְדָּו אַפְסֵי-אָרֶץ... (דברים לג, יז). ואני סכתי, משחתי את גופי בשמן רענן, בשמן חדש שריח בשמיו חזק. הסיכה בשמן היא מסמלי השמחה וחגיגת הישועה.
    • וַתַּבֵּט עֵינִי בְּשׁוּרָי בַּקָּמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָי - זכיתי לראות במפלת אויבי ולשמוע את סיפור מפלת אויבי הרשעים. 'שׁוּרָי' הוא כינוי לאויבים בספר תהלים.
    • צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה - הצדיק פורח כמו התמר, הדקל, החוזר ופורח שנה אחרי שנה, ולא כמו הרשע שפריחתו היא כפריחת העשב הפורח יום אחד בלבד ואחר כך אובד לנצח. הצדיק יצמח ויגדל וישלח ענפים כארז שבלבנון.
    • שְׁתוּלִים בְּבֵית ה' בְּחַצְרוֹת אֱלֹהֵינוּ יַפְרִיחוּ - הצדיקים הפורחים כתמר ומשגשגים כארז, שתולים, נטועים בבית ה', ופורחים בחצרות ה', בבית המקדש.
    • עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ - גם בימי זקנותם יהיו בצדיקים במלוא כוחם ויעשו מעשים טובים ומבורכים, כמו התמר העושה פירות שנים רבות מאד.
    • לְהַגִּיד כִּי יָשָׁר ה' צוּרִי וְלֹא-עלתה (עַוְלָתָה) בּוֹ - הצדיקם יזכו להאריך ימים בטובה, כדי שיגידו וילמדו את הכל כי ישר הוא ה' ואין בו עוולה, רשעות.

     

    הפירוש לקוח מפירוש 'דעת מקרא' לספר תהלים, בידי עמוס חכם.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?