דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
https://web.nli.org.il/sites/nlis/he/ETV/PublishingImages/valish/valish_rudy_visenshtain_765x400.jpg

 מסתירים תמונות עירום ומכריזים על מדינה

חן מלול 06/09/2016

​​


ב-11 בבוקר ב-13 במאי 1948, גילה אוטו וליש שהוטלה עליו משימה רגישה. הגרפיקאי הרשמי של היישוב העברי התבקש לעצב את אולם הכניסה במוזיאון תל אביב לקראת טקס הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. התקציב שעמד לרשותו: 150 לירות. הטקס, כך תכנן בן גוריון, ממילא אמור להתנהל תחת מעטה סודיות כבד.


וליש ניגש למשימה הדחופה במלוא המרץ שנותר בו אחרי כמה לילות חסרי שינה אותם העביר בעיצוב סדרת הבולים הראשונה למדינה שבדרך. בעוד ראשית הקרבות מסעירים את יפו השכנה, וליש התרוצץ ברחבי תל אביב - קנה עץ לשולחן מהמשביר המרכזי, בד לכסות את הקיר המלא בתמונות עירום מאחורי הבמה ושטיח שישווה מראה מכובד יותר לאולם.

 

​כיסאות לבמה החרים וליש מבתי הקפה שבסביבה. התקציב הזעום לא הספיק לדגלים, ובחנויות לא הייתה אפשרות להשיג את תמונתו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל: לכן, את שני הפריטים האלה הוא שאל מקרן היסוד.

אוטו וליש. הצלמניה

אוטו וליש. צילום: אוסף הצלמניה


משסיים את מסע הרכישות-השאלות-החרמות המסחרר, התפנה הגרפיקאי שהוסב למעצב פנים, להכין את האולם לרגע ההיסטורי. וכך, ב-11 בבוקר למחרת, בדיוק עשרים וארבע שעות אחרי שהוטלה עליו המשימה וחמש שעות בלבד לפני שנחתמה מגילת העצמאות והמדינה שבדרך הפכה למדינת ישראל - כבר היה האולם מוכן לקבל את הבאים.