צפנת פענח – חידות בתנ"ך
|
חידה לפרשת תרומה - פתרון והרחבות
|
העניו מכולם התקשה בעשייתה,
והחכם מכולם הוסיף עוד עשר כמותה.
כיום יש כמותה בכניסה ל"משכן"
ועל שמה נקרא כל הגן.
בעמוד המעוטר מתוך הפרשה
היא מוצגת עם כלי השרת שלה.
תשובה: "מַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ",
משכן הכנסת.
לפי המובא ברש"י, משה רבנו, שהיה ענו מכל אדם (על פי במדבר י"ב, ג), התקשה בעשיית המנורה (רש"י, כה, מ: "וראה ועשה – ראה כאן בהר תבנית שאני מראה אותך, מגיד שנתקשה משה במעשה המנורה, עד שהראה לו הקדוש ברוך הוא מנורה של אש". מקורו במנחות כט).
שלמה המלך, שהיה חכם מכל אדם (על פי מלכים א' ה', יא), הוסיף עוד עשר מנורות לבית המקדש, ככתוב: "וַיַּעַשׂ אֶת מְנֹרוֹת הַזָּהָב עֶשֶׂר כְּמִשְׁפָּטָם וַיִּתֵּן בַּהֵיכָל חָמֵשׁ מִיָּמִין וְחָמֵשׁ מִשְּׂמֹאול" (דברי הימים ב' ד, ז. וכן מלכים א' ז', מט)
בשנת 1956 הוצבה מנורת הכנסת בגן מול משכן הכנסת הזמני במרכז ירושלים, ומאז נקרא גן זה "גן המנורה" (קישור לסרטון על חנוכת המנורה, קישור למידע על המנורה, וקישור למידע על הגן). הכינוי לגן נותר גם לאחר שהכנסת עברה למקום משכנה הקבוע, וגם המנורה הועברה והוצבה מול המשכן הקבוע.
בכתב יד של התנ"ך המעוטר מן העיר פרמיניאן משנת 1299, ישנו לראשונה ציור של כלי המקדש (ראו במידע למורים). לצִדה של המנורה מצוירים שני כלי השרת שלה: "וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ" (שמות כ"ה, לח).
רש"י (שמות כ"ה, לח) מבאר את צורת הכלים ותפקידם: ומלקחיה – הם הצבתים העשויין ליקח בהם הפתילה מתוך השמן לישבן ולמושכן בפי הנרות, ועל שם שלוקחים בהם קרויים מלקחים. ומחתתיה – הם כמין בזיכין קטנים, שחותה בהן את האפר שבנר בבקר בבקר, כשהוא מטיב את הנרות מאפר הפתילות, שדלקו הלילה וכבו.
פריטי מקור בספריה הלאומית
עיון
בסוף ימי בית שני ובתקופת המשנה והתלמוד נעשתה המנורה לסמלו של עם ישראל, והיא שימשה לעיטור בתי כנסת ופסיפסים. ציור קדום של המנורה נשמר על שער ניצחון שבנה טיטוס לרגל כיבושה של העיר ירושלים, ומתקופת התלמוד ואילך נמצאה המנורה גם בבתי כנסת רבים.
לימים, כשהוקמה מדינת ישראל, נבחרה המנורה לסמל המדינה, בהשראת נבואת הגאולה בזכריה:
"וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ. וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ" (זכריה ד, ב–ג).
הרחבה חינוכית
המנורה מסמלת את החכמה, וממקומה במשכן לצד דרום למד רבי יצחק "הרוצה להחכים ידרים" (תלמוד בבלי, בבא בתרא כה ע"ב).
הטבת הנרות בוקר בוקר במקדש עשויה ללמד אותנו שכל אדם נדרש לעמול על הארת החכמה הפנימית שלו באופן תמידי ולא לסמוך על מאמציו בעבר או על כישרון מולד, כמו שאמר רבי ישמעאל: "אם למדת תורה בילדותך אל תאמר איני לומד בזקנותי [...] אם למדת תורה בשעת העושר אל תשב לך בשעת העוני. אם למדת תורה בשעת שביעה אל תשב לך בשעת רעבה" (אבות דרבי נתן נ"א, ג).
לדעתך, מדוע הפכה המנורה לסמל יהודי חשוב כל כך?
מדוע המנורה מסמלת חכמה?