שמות התלמידים:
יאיר, יואב, ראם, קטי, איתמר
שאלת החקר:
איך נחום גוטמן מציג את תל אביב בציורים שלו?
חקרנו ציורים של תל אביב שצייר נחום גוטמן וגילינו שהוא השתמש בסמלים גם כדי לייצג את תל אביב של ילדותו וגם כדי לייצג את תל אביב המתחדשת בימיו. בחנו את התגובה של גוטמן להתחדשות של תל אביב והבנו שהוא ראה את החידושים בחיוב. עם זאת, ברבים מציוריו בחר גוטמן בנוסטלגיה וצייר את תל אביב של ילדותו.
בסרטון מוצגת תל אביב של פעם מול תל אביב בימיו של נחום גוטמן, שהוא גם הצופה וגם היוצר. הוא רואה את כל מה שמתפתח סביבו ומצייר מול השינויים את תל אביב של פעם.
▲
שמות התלמידים:
מיה נעמן, שיזף הלברייך, עמיעד שחר
שאלת החקר:
איך התבטאה השמירה על הזהות היהודית של חיילים במלחמת העולם הראשונה, ולמה היה חשוב לחיילים לשמור על זהותם כיהודים?
קראנו מקורות מידע שונים שמצאנו בספרייה: שני מקורות ראשוניים שהם יומנים של חיילים יהודים שהשתתפו במלחמה וכן מספר רב של מקורות משניים כמו מאמרים, כתבות ובלוגים של חוקרים מנוסים בתחום. בעזרת מקורות המידע האלה למדנו על המלחמה ועל ההיבט היהודי שלה.
בסרטון הצגנו את סיפורם של חייל יהודי במלחמת העולם הראשונה ושל סידורו. עם גיוסו של החייל הזהות היהודית שלו מתערערת, דבר המתבטא בסידור, אשר בסרטון מקבל חיים משלו. הסידור מייצג את הקרע שנפער בין זהותו היהודית של החייל לבין זהותו הלאומית כחייל בצבא האוסטרו־הונגרי. ככל שעובר הזמן, החייל מתקשה לשמור על החיבור למסורת, עד שהוא מתנתק ממנה כמעט לחלוטין, דבר המתבטא בסידור. בסוף הסרט, בעקבות מפגש מרגש, החייל מבין את משמעות הזהות היהודית. בעזרת הסידור הוא חווה חיבור לחייל יהודי בצבא אחר ומבין שהזהות הדתית חזקה יותר מכל צבא ומכל מלחמה.
▲