משלום שבזי לצלילי הכרם – סיפורו של גדול משוררי תימן
לכתבה בבלוג הספרייה
לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי־פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה׃ אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשֹׁב ה' לוֹ עָוֺן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה׃ כִּי־הֶחֱרַשְׁתִּי בָּלוּ עֲצָמָי בְּשַׁאֲגָתִי כָּל־הַיּוֹם׃ כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָ נֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי בְּחַרְבֹנֵי קַיִץ סֶלָה׃ חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ וַעֲוֺנִי לֹא־כִסִּיתִי אָמַרְתִּי אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי לַה' וְאַתָּה נָשָׂאתָ עֲוֺן חַטָּאתִי סֶלָה׃ עַל־זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל־חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ׃ אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה׃ אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ־זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי׃ אַל־תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין בְּמֶתֶג־וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ׃ רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע וְהַבּוֹטֵחַ בַּה' חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ׃ שִׂמְחוּ בַה' וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ כָּל־יִשְׁרֵי־לֵב׃ <<<לפרק הקודם לפרק הבא>>> הטקסט באדיבות ספריא – ספריה חיה של טקסטים יהודיים. |
מזמור הגות ותפילה, בו בקשת כפרה ותקווה לישועה.
קטע האודות לפרק לקוח מתוך פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לתהלים, מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים. |
• לְדָוִד מַשְׂכִּיל, כינוי לשיר שעיקרו הגות ועיון, או ללחן של שיר שהתחיל במלה זו. אַשְׁרֵי, מאושר, מחוזק נְשׂוּי פֶּשַׁע, מי שפשעו נסלח, כְּסוּי חֲטָאָה, מי שאין לו קשר לפשעים, והוא כמו מוגן ומכוסה מן החטא. (ב) אַשְׁרֵי אָדָם אשר לֹא יַחְשֹׁב, ימצא ויחשיב ה' לוֹ עָוֹן, פשע, וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה, זיוף. (ג) ואני עצמי גם כִּי, כאשר הֶחֱרַשְׁתִּי, אני שותק בָּלוּ, נשחקות עֲצָמָי, עצמותי, וכך גם בְּשַׁאֲגָתִי, כשאני צועק ובוכה כָּל הַיּוֹם, (ד) כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָ. בייסורי הגוף ובמאורעות החיים אני מרגיש כאילו יד כבדה לוחצת אותי. נֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי, השמנונית שבי. כוח החיים שלי יוצא כמו נוזל המתמצה בְּחַרְבֹנֵי, ביובש הקַיִץ. אני מרגיש כאילו חום עז מייבש את כל הלחות שבי. סֶלָה, סימן מוסיקלי, או: אכן. (ה) חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ, אינני מתיימר להיות בלי חטא, אבל אני מודה על חטאי ומספר עליו לפניך, וַעֲוֹנִי לֹא כִסִּיתִי, הסתרתי, אָמַרְתִּי לעצמי: אוֹדֶה עֲלֵי, אתוודה על פְשָׁעַי לַה'. וְאַתָּה נָשָׂאתָ, סלחת לעֲוֹן חַטָּאתִי. סֶלָה. (ו) עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא, בזמנים שצריך למצוא מוצא, כשאדם עומד על פרשת דרכים או כשהוא חסר אונים - רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים, זרמי שיטפון המאיימים של המציאות אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ. (ז) אַתָּה, ה', סֵתֶר, מחסה לִי; מִצַּר, מאויבים או מצרות תִּצְּרֵנִי, תשמור אותי; רָנֵּי פַלֵּט, שירת הצלה תְּסוֹבְבֵנִי, תקיף אותי בהודיה על עזרתך. סֶלָה. כאן מוסר המשורר את המענה של ה': (ח) אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ, אלמד אותך בְּדֶרֶךְ זוּ, אשר תֵלֵךְ בה; אִיעֲצָה עָלֶיךָ אייעץ לך בעֵינִי, מתוך השגחה ופיקוח, והעצה מופנית לכל בני האדם: (ט) אַל תִּהְיוּ כְּסוּס או כְּפֶרֶד אֵין הָבִין, שאינו מבין דבר, שבְּאמצעות מֶתֶג וָרֶסֶן עֶדְיוֹ, שעטתו וגאוותו לִבְלוֹם, ייבלם וירוסן, כדי שבַּל קְרֹב, לא יקרב אֵלֶיךָ. הבהמה זקוקה למחסומים חיצוניים כדי שלא תיפגע. (י) בסופו של דבר רַבִּים מַכְאוֹבִים לשם ריסונו של הרָשָׁע, וְאילו הַבּוֹטֵחַ בַּה' חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ וישמור עליו מפני המכאובים. (יא) שִׂמְחוּ בַה' וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ. שירו כָּל יִשְׁרֵי לֵב.
פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים. |
כותר |
תהלים לב: לדוד משכיל אשרי נשוי פשע |
---|---|
מעגל השנה |
לכל עת |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: piyut@snunit.org.il
לְדָוִד מַשְׂכִּיל, כינוי לשיר שעיקרו הגות ועיון, או ללחן של שיר שהתחיל במלה זו.
אַשְׁרֵי, מאושר, מחוזק נְשׂוּי פֶּשַׁע, מי שפשעו נסלח, כְּסוּי חֲטָאָה, מי שאין לו קשר לפשעים, והוא כמו מוגן ומכוסה מן החטא. (ב) אַשְׁרֵי אָדָם אשר לֹא יַחְשֹׁב, ימצא ויחשיב ה' לוֹ עָוֹן, פשע, וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה, זיוף.
(ג) ואני עצמי גם כִּי, כאשר הֶחֱרַשְׁתִּי, אני שותק בָּלוּ, נשחקות עֲצָמָי, עצמותי, וכך גם בְּשַׁאֲגָתִי, כשאני צועק ובוכה כָּל הַיּוֹם, (ד) כִּי יוֹמָם וָלַיְלָה תִּכְבַּד עָלַי יָדֶךָ. בייסורי הגוף ובמאורעות החיים אני מרגיש כאילו יד כבדה לוחצת אותי. נֶהְפַּךְ לְשַׁדִּי, השמנונית שבי. כוח החיים שלי יוצא כמו נוזל המתמצה בְּחַרְבֹנֵי, ביובש הקַיִץ. אני מרגיש כאילו חום עז מייבש את כל הלחות שבי. סֶלָה, סימן מוסיקלי, או: אכן.
(ה) חַטָּאתִי אוֹדִיעֲךָ, אינני מתיימר להיות בלי חטא, אבל אני מודה על חטאי ומספר עליו לפניך, וַעֲוֹנִי לֹא כִסִּיתִי, הסתרתי, אָמַרְתִּי לעצמי: אוֹדֶה עֲלֵי, אתוודה על פְשָׁעַי לַה'.
וְאַתָּה נָשָׂאתָ, סלחת לעֲוֹן חַטָּאתִי. סֶלָה.
(ו) עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא, בזמנים שצריך למצוא מוצא, כשאדם עומד על פרשת דרכים או כשהוא חסר אונים - רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים, זרמי שיטפון המאיימים של המציאות אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ.
(ז) אַתָּה, ה', סֵתֶר, מחסה לִי; מִצַּר, מאויבים או מצרות תִּצְּרֵנִי, תשמור אותי; רָנֵּי פַלֵּט, שירת הצלה תְּסוֹבְבֵנִי, תקיף אותי בהודיה על עזרתך. סֶלָה.
כאן מוסר המשורר את המענה של ה': (ח) אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ, אלמד אותך בְּדֶרֶךְ זוּ, אשר תֵלֵךְ בה; אִיעֲצָה עָלֶיךָ אייעץ לך בעֵינִי, מתוך השגחה ופיקוח, והעצה מופנית לכל בני האדם: (ט) אַל תִּהְיוּ כְּסוּס או כְּפֶרֶד אֵין הָבִין, שאינו מבין דבר, שבְּאמצעות מֶתֶג וָרֶסֶן עֶדְיוֹ, שעטתו וגאוותו לִבְלוֹם, ייבלם וירוסן, כדי שבַּל קְרֹב, לא יקרב אֵלֶיךָ. הבהמה זקוקה למחסומים חיצוניים כדי שלא תיפגע. (י) בסופו של דבר רַבִּים מַכְאוֹבִים לשם ריסונו של הרָשָׁע, וְאילו הַבּוֹטֵחַ בַּה' חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ וישמור עליו מפני המכאובים.
(יא) שִׂמְחוּ בַה' וְגִילוּ צַדִּיקִים וְהַרְנִינוּ. שירו כָּל יִשְׁרֵי לֵב.
פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?