audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

המשחק בקוביה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד מנחם
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר המשחק בקוביה
מעגל השנה פורים
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • הַמְשַׂחֵק בְּקוּבְיָא - המהמר. • מַכָּתוֹ טְרִיָּה - מיד מקבל מכה, נענש מיד. ביטוי המופיע פעם אחת בתנ"ך, בישעיהו א, ו: פֶּצַע וְחַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה. • וְאַחֲרִיתוֹ שְׁאִיָּה - סופו שממה, כפי שהשיר הולך ומתאר שאף משפחתו מתרחקת ממנו והוא נותר ערירי. • יְפַזֵּר מָמוֹנוֹ - במשחקי ההימורים. • מוֹרֵד בְּקוֹנוֹ - עובר על רצון האל, שכן ע"פ ההלכה ההימורים אסורים. • בִּשְׁבוּעוֹת שְׁקָרִים - המהמר נחשב לגזלן, ועל כן חשוד גם כעובר על שבועת שקר. • יַחְשׁוֹב כִּי יַרְוִיחַ - במשחקי ההימורים. • לֹא יַפְרִיחַ - לא יצמיח דבר. ההקבלה בין הרשעים הקומלים לצדיקים הפורחים מופיע כמה פעמים בתנ"ך. לדוגמא במשלי יא, כח: בּוֹטֵחַ בְּעָשְׁרוֹ הוּא יִפֹּל וְכֶעָלֶה צַדִּיקִים יִפְרָחוּ. • אַחֲרִיתוֹ מְרוֹרִים - סופו רע ומר. • יֹאכַל בְּחִפָּזוֹן - כי ממהר למשחקים. • בְּלִי בִּרְכַּת מָזוֹן - לא יברך ברכת המזון מכיוון שממהר להמר. • גַּם יִמְצָא רָזוֹן - ירעב ללחם כי הפסיד את כספו. • כְּעִנּוּי כִּפּוּרִים - כשם שצמים ורעבים ביום הכיפורים. • יֵלֵךְ מֵעִיר לְעִיר - בנדודיו. • מְקוֹמוֹ לֹא יָאִיר- לא תקויים בו האימרה: משנה מקום משנה מזל, על אף שינדוד ממקום למקום מזלו לא יאיר. • עָנִי וְצָעִיר - עני בכסף וצעיר בדעתו. • וְהַשּׁוֹחֵק בַּזָּר - המשחק בקוביה. זר=קוביה. • מִבֵּיתוֹ נִגְזַר - מביתו מגורש. • וּלְאֶחָיו מוּזָר - משפחתו מתרחקת ממנו. על פי תהילים סט, ט: מוּזָר הָיִיתִי לְאֶחָי וְנָכְרִי לִבְנֵי אִמִּי. • וְחָבֵר לַנָּכְרִים - מתחבר לזרים, או לגויים. • הַשּׂוֹחֵק בִּשְׁתַּיִם - מכפיל את סכום ההימור. • שׁוֹפֵךְ דָּם כַּמַּיִם - ע"י כך שמבזבז הדמים, דהיינו הממון, שופך כביכול את דמם של בני משפחתו. • לִבּוֹ לֵב אַכְזָרִים - על בני ביתו. • הַשּׂוֹחֵק בִּשְׁלֹשָׁה - משלש את סכום ההימור. • וְהַשּׂוֹחֵק בְּפָאפַאת - קלפים (על שום דמות המלך שנראה כזקן=פאפא). • פַּת - לחם. • יָשׁוּב עַד דַּכָּא - ע"פ תהילים צ, ג: תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא וַתֹּאמֶר שׁוּבוּ בְנֵי אָדָם. וכאן הכוונה לא שישוב בתשובה אלא שישוב לסורו וימשיך להמר גם אם מצבו ידרדר ויבואו עליו צרות ואסונות. • בְּפֶסַח וְסֻכָּה יְבַקֵּשׁ הַפּוּרִים - בכל החגים ירצה את חג הפורים, חג שבו נוהג להמר. • בְּלִי קְרִיאַת שְׁמַע - ללא קבלת עול מלכות שמים ורחוק מהאל. • בְּהֶפְסֵד יִטָּמַע - ישקע בהפסד. • תִּבְכֶּה בְּמִסְתָּרִים - על פי ירמיהו יג, יז: וְאִם לֹא תִשְׁמָעוּהָ בְּמִסְתָּרִים תִּבְכֶּה נַפְשִׁי מִפְּנֵי גֵוָה. • וּמַרְבֶּה אֵיבָה - מרבה שינאה. • הָעִבְרִים - אחיו היהודים. • וְיִגְזֹל עֲמִיתוֹ - המשחק בקוביא מתחייב לתת כסף אם יפסיד במשחק (נקרא אסמכתא), אבל בעצם אינו חוב ומתכוון הלפסיד - לכן ההתחייבות הזו שלו אינה תופסת (אסמכתא לא קניא) ולקיחת כספו (של המפסיד ע"י המרוויח) נקראת גזל. • עֲמִיתוֹ - רעו, אחיו. המילה עמית מופיעה כמה פעמים במקרא בהקשר לעניני צדק וממון. כמו למשל בויקרא כה, יד: וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו. • וְיִגְזֹל עֲמִיתוֹ וּמְבַטֵּל עֵדוּתוֹ - מכיוון שהמרוויח נקרא גוזל, הוא פסול לעדות. על פי מסכת סנהדרין כז, ע"ב: דתנן אלו הן הפסולים (לעדות) המשחק בקוביא... • וּמְנַדֵּד שְׁנָתוֹ - שנתו נודדת מדאגה האם ירויח או יפסיד. • וְהַמּוֹאֵס בָּהֶם - הצדיק המתרחק מן ההימורים והמהמרים. • נוֹטֵל חֶלְקֵיהֶם בְּגַן עֵדֶן שְׁמוּרִים - נאמר על הצדיק שזוכה לחלקו ולחלק הרשעים בגן עדן. על פי מסכת חגיגה טו, ע"א: ברא גן עדן ברא גיהנם כל אחד ואחד יש לו ב' חלקים אחד בגן עדן ואחד בגיהנם זכה צדיק נטל חלקו וחלק חברו בגן עדן נתחייב רשע נטל חלקו וחלק חברו בגיהנם.

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?