דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
לוגו הספרייה הלאומית

חינוך לחקור ללמוד לחוות

צפנת פענח – חידות בתנ"ך

חידה לפרשת קרח - פתרון והרחבות

הוא עמד ליד גלי המחלוקת ואליהם לא נכנס, וכך לא נבלע.
קיבוץ שנושא את שמו עומד היום ליד גלי הים. נשאר יבש, ובהם לא נבלע.

מי האיש ומה שם הקיבוץ?
תשובה:
האיש: און בן פלת.
הקיבוץ: האון.

האיש: און בן פלת.

הוא עמד ליד גלי המחלוקת ואליהם לא נכנס, וכך לא נבלע – און בן פלת – מופיע בין אנשי קורח בתחילת הסיפור: "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן" (במדבר ט"ז, א), אבל בהמשך הסיפור, בניגוד לאחרים, הוא נעלם ואינו מוזכר.

חז"ל מסבירים מה קרה לו:

מדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת קרח פרק טז

אשתו של און, שאמרה לאון בעלה מה לך ליכנס במחלוקת זה? אם משה נשיא, אתה הדיוט, ואם קרח נשיא, אתה הדיוט.

אמר לה מה אעשה, שאני מעורב עמהם במחלוקת זה?

אמרה לו: לך שכב על מטתך. הלך ועשה כאשר צותה אותו.

יושבת היא על פתח ביתה ושערות ראשה פזורות, וכיון שהיו באים לקרוא לאון והיו רואין אותה שערה פזורות, היו חוזרין לאחוריהם.

וכן ישבה על פתח ביתה, עד שניצל אישה ובלעה אותם הארץ.

וכשקם משנתו היו כולם בלועים ושרופים, וניצול הוא מן הבליעה ומן השריפה.

 

הקיבוץ: האון.

קיבוץ שנושא את שמו עומד היום ליד גלי הים.

קיבוץ האון. נמצא ליד גלי הכינרת, אך הוא נשאר יבש, ובהם לא נבלע.



עיון

מתי הייתה מחלוקת קורח ועדתו?

פרשת קורח מופיעה אחרי חטא המרגלים, אך האם בהכרח זה זמן התרחשותה?

מטענות קורח ועדתו משתמעות טענות שניתן לייחס אותן לאירועים שקדמו לכך.

נביא את דעותיהם של ראב"ע ורמב"ן:

 

ראב"ע

רמב"ן

מתי הייתה המחלוקת?

כאשר נתחלפו הבכורים ונבדלו הלוויים

אחר מעשה המרגלים

היכן התרחשה?

במדבר סיני

במדבר פארן בקדש ברנע

סיבת המחלוקת

לאחר שורת מינויים בעם ישראל (אהרון כהן גדול, לוויים בתפקידם, בני קהת במעמד מיוחד) טענו המורדים שמשה עשה זאת מדעתו האישית לתת גדולה למקורביו.

גורמים שונים הצטרפו יחד למרד, כל גורם מסיבותיו הוא.

קורח כעס על נשיאות אלצפן ועל כהונת אהרון, דתן ואבירם כעסו על הוצאתם ממצרים, והעם התמרמר על כך שלא נכנסים לארץ ישראל.

סדר הכתובים

"אין מוקדם ומאוחר בתורה"

"כל התורה כסדר"

מיקום הפרשייה בתורה

המרד התרחש בפועל לאחר מינוי הלוויים בפרק ח', אך הוא מופיע בפרקים ט"ז–י"ז. נראה שלדעת ראב"ע פרשייה זו כתובה בהקשר מתאים מבחינת התוכן – כחלק מרצף של סיפורי חטא והתנגדות של העם למשה, אחרי חטא המרגלים והמעפילים.

המרד מופיע במקומו הכרונולוגי. כשמעמדו של משה היה חזק לא היה סיכוי לטענות קורח. אבל אחרי עונשי המתלוננים והמתאווים והמרגלים "היתה נפש כל העם מרה והיו אומרים בלבם כי יבואו להם בדברי משה תקלות, ואז מצא קרח מקום לחלוק על מעשיו וחשב כי ישמעו אליו העם".

 

 

היכן בדיוק במדבר פארן הייתה מחלוקת קורח ועדתו? הדבר אינו מפורש בכתובים, אבל מעיון ברשימת המסעות בפרשת מסעי (במדבר ל"ג, כ"ב), עולה שיש מקום שנקרא "קהלתה", ובתרגום המיוחס ליונתן מתורגם הפסוק: וּנְטָלוּ מֵרִיסָא וּשְׁרוֹ בְּמַקְהֵלַת, אֲתַר דְאִתְכַּנָשׁוּ קֹרַח וְסִיַעֲתֵּיהּ עַל משֶׁה וְאַהֲרֹן. (=מקום שבו התכנסו קורח ועדתו על משה ואהרון). ייתכן שהתרגום מתבסס על כך ששם המקום "מקהלות" מזכיר את הנאמר אצל קורח: "ויקהלו על משה ועל אהרן".

מעניין לראות במפות עתיקות באתר הספרייה הלאומית היכן מיקמו ציירים לומדי תנ"ך שאינם יהודיים את סצנת  האדמה שבלעה את קורח (בלטינית: CORE).

בכמה מפות ציירו בור באדמה ליד 'קהלתה' (תחנה מספר 18). לדוגמה (ראו פריטי מקור).

הרחבה חינוכית

מומלץ לקרוא את מאמרו של הרב יוסף כרמל בנושא זמני התרחשויות של סיפורי בני ישראל.

זה קישור למאמרו של איתם רונצקי, שהתפרסם במסגרת מאמרים שכתבו תלמידי החמ"ד (עמ' 11) , שמביא הסברים נוספים למניעים של עדת קורח.

שירים

המחלוקות עדיין לא נעלמו מן העולם. וכדאי שלא נשכח שבסופו של דבר כולנו עם אחד, גם אם דעותינו שונות. דווקא השוני בינינו הופך אותנו לעם מדהים.

להלן שלושה שירים העוסקים במחלוקת שיש עימה אחווה.


שלום חנוך - אין מחלוקת בין עמי לתמי.


אהרן רזאל - את אחיי אנכי מבקש.


כמו רקפות בין הסלעים - אריאל הורביץ


logo.png משרד החינוך קטן.jpg madaeyaroah.jpg