יפה ירקוני
יפה ירקוני מופיעה בפני קהל. ארכיון דן הדני, הספרייה הלאומית

יפה ירקוני

הזמרת יפה ירקוני נולדה בתל אביב ב-24 בדצמבר 1925 ונפטרה בתל אביב בינואר 2012. פזמונאים ומלחינים רבים כתבו לירקוני שירים לאורך הקריירה שלה, שנמשכה כחמישים שנה וליוותה את מדינת ישראל מתחילתה ועד שנות ה-2000.

ירקוני יצגה את המדינה בעשורים הראשונים שלה בקונצרטים רבים בחו"ל. היא פעלה במקביל לזמרת שושנה דמארי ויחד הן קיבלו את פרס ישראל במוזיקה בשנת 1998. שלא כמו שושנה דמארי, שעבדה עם מעט יוצרים ובעיקר עם משה וילנסקי בתחילת דרכה, ירקוני עבדה עם יוצרים וכותבים רבים ועודדה את יצירתם והתפתחותצם המקצועית.

יפה ירקוני נולדה בשם יפה אברמוב בדרום תל אביב, להורים שעלו לארץ בתחילת המאה העשרים מבאקו שבקווקז. את דרכה המוזיקלית התחילה בבית הקפה המשפחתי שפתחה אמה בשם "צליל" בגבעת רמב"ם (גבעתיים) בשנות ה-30. תחילה הופיעה כרקדנית, ולאחר שנפצעה ברגלה ב-1945, החלה לשיר. בנעוריה למדה מחול ונגינה בפסנתר.

בשנת 1944 נישאה ליוסף גוסטין. מיד לאחר נישואיהם התנדב גוסטין לצבא הבריטי ונהרג בחזית האיטלקית במרץ 1945. השיר "אורי" נכתב לזכרו על ידי רפאל קלצ'קין ויששכר מירון. ב-1947 התגייסה יפה לארגון ההגנה והצטרפה ללהקת ה"חישטרון" כזמרת. בלהקה שרה בעיקר שירים "סלוניים", שירים שנועדו גם לריקודים כמו טנגו, ואלס, פוקס -טרוט ועוד. אחד הכותבים המרכזיים בסגנון זה היה המלחין בובי פנחסי. שירים רבים נוספים נכתבו עבורה והפכו לסמל מלחמת השחרור הקשה, בהם: "האמיני יום יבוא" ו"באב אל וואד" שכתב המשורר חיים גורי. ב-1948 נישאה מחדש לשייקה ירקוני.

עם קום המדינה, הקליטה באולפן "רדיו דוקטור" את שיריה. התקליט שלה נחשב לתקליט הפופ הראשון שהוקלט בארץ. בשנות החמישים והשישים של המאה ה-20 הפכה לזמרת מובילה בארץ, ושיריה הושמעו רבות ברדיו וכך קולה הגיע לכל בית בישראל. בנוסף, שיריה שימשו גם לריקודים וכן שירי הילדים שהקליטה הפכו פופולריים. לירקוני הייתה דמות כפולה – מצד אחד זמרת מלחמות שלקחה חלק ביצירת האתוס המלחמתי עם הקמת המדינה, ומצד שני – הביאה לציבור הישראלי מגמות מוזיקליות אחרות, ששברו את הקו השמרני-מוזיקלי שהיה בישראל הצעירה.

נוסף על כך, הקליטה ירקוני מספר אלבומים לילדים. אחד האלבומים החשובים הוא "שירים מכנרת" ששיריו נכתבו על ידי נעמי שמר, שבאותה תקופה הייתה יוצרת לא ידועה, ובזכות הקלטותיה של יפה ירקוני החלה להתפרסם. ירקוני השתתפה במספר פסטיבלי זמר, בפסטיבלי ילדים ובעוד מופעים רבים בארץ. משנות ה-50 ועד שנות ה-90 יצאה למספר מסעות בעולם, בעיקר בארצות הברית, דרום אמריקה ואירופה.

בשנת 1998 יצא אוסף מחומש משיריה בשם "יפה ירקוני מאז ועד היום, 1998-1948". האוסף כלל גם שיר חדש בשם "רוקדת", שכתבה נעמי שמר בהתבסס סיפור חייה של ירקוני, שהחלה את דרכה כרקדנית, על הופעותיה במלחמת העצמאות, שיריה "על המלחמה ועל שלום" ופעולתה לקירוב לבבות.

הארכיון של יפה ירקוני נמצא במחלקת המוזיקה בספרייה הלאומית והוא כולל תווים (עיבודים לשירים שבצעה), טקסטים של שירים, תמונות, פוסטרים, מכתבים והקלטות.