מוזיקה > הקלטות נבחרות > תפילה חזותית

תפילה חזותית

אוסף ארכיון הצליל כולל מגוון רחב של מוסיקה יהודית וישראלית. בתוכו גם ארכיונים פרטיים -  בעיקר של יוצרים ומבצעים בתחומי המוסיקה היהודית והישראלית - אשר מספקים תמונה רחבה ומקיפה על האדם, התקופה שיצר בה והז'נר המוסיקלי שהתעסק בו.

 
לפנינו מיצג שיצרה אמנית הוידאו חאגית שמעוני. בעבודה שלושה מסכי וידאו ועליהם מוקרנות מילותיהם של שלוש תפילות הנשמעות ברקע. לשם עבודתה זו, ביקרה חאגית בארכיון מספר פעמים, האזינה לעשרות קטעים מוסיקליים ובחרה את אלה שנראו לה מתאימים למיצג שתכננה.
 
כאשר מדובר במוסיקה דתית חשוב לזכור את ההיבטים השונים שלה:
 ההיבט הטקסטואלי-תוכני – תוכן החומר, ההקשר שלו והמועדים שבהם משתמשים בו.
-   ההיבט המוסיקלי – הלחן של החומר. לאותו טקסט או נושא יכולים להיות לחנים רבים ומגוונים. במקרים רבים לעדות שונות יש לחנים שונים לאותו טקסט.
-  ההיבט הביצועי – אפשר למצוא מגוון רחב של ביצועים לאותו הטקסט באותה עדה עצמה.
 

 

אנו מקדמים בברכה אמנים ויוצרים מכל התחומים אשר מעוניינים ליצור בהשראת החומרים שנמצאים בארכיון ולהשתמש בהם. לרשותם עומד צוות עובדי הארכיון, המכיר היטב את האוסף על המגוון שבו ויכול לעזור להם למצוא את מבוקשם.

 

תפילה חזותית – חאגית שמעוני

 

מה היה קורה אם אותיות היו מתפללות?

שוכחות מהכול וחוות התעלות רוחנית?

 
חוויה מיסטית-חזותית ביהדות אינה מתקיימת במישור אחד עם הציווי האוסר ליצור כל פסל ותמונה. לא בכדי הפכנו לעם הספר. האותיות ביהדות מקבלות משמעות אחרת. משמעות בעלת עוצמה, משום שרק המילה יכולה לייצג פשט, רמז, דרש וסוד. האותיות משמשות כאמצעי להעברת תוכן רוחני, ומייצגות את הדו שיח החוזר ונשנה בין מטה ומעלה ובין ממשי למופשט.
 
במחזור תפילה יומי ישנן שלוש תפילות מרכזיות: שמע, קדיש ותפילת שמונה עשרה, החוזרות כמנטרות ומחזקות את הקשר בין האדם לאלוהים. בבחינת הגבולות המתקיימים בין שני העולמות הללו הגעתי למסקנה כי כוחה של התפילה, המקצב, הטעמים והטראנס שחש האדם יועברו דרך התבוננות קסומה לתוך עולם סמלים (אותיות), שיתווסף לאותם זכרונות טקסטואליים ויחרט בראשו של המתבונן באופן שיחזק את התכנים הכתובים והתחושות המלוות אותו בתפילה.
 
מסעי לתפילה החזותית החל בבדיקת מקורותיו של הכתב העברי, הגדרת המושגים סימן וסמל והקשר בינהם, חקירת מבנים גיאומטריים במזמורים במקרא והשוואה לתכנים רלוונטיים הקשורים ברוחניות חזותית בדתות שונות.
 
נחשפתי לפילוסופיות יהודיות שונות שחיזקו אותי בהחלטות העיצוביות, ביניהן הסקתי כי גורם חשוב ליצירת המיתוס הוא קיומן של תבניות בינאריות (ניגודים משלימים): ראייה ושמיעה, איחוד והפרדה, שחור ולבן, הגותי וחוויתי (אמונה ורגש). כמו כן, גורם חשוב נוסף ביצירת החוויה האקסטאטית הוא הדיבור הכפוי (מקצב התפילה הנקבע ע”י שליח הציבור והקהל שבסביבת המתפלל).
 
במסגרת זו, התפילה היא השער להתעלות הרוחנית.