מה בספרייה > בלוג הספרייה > ילדי העתיד משתמשים בעיתונות העבר
17
9.2013
ילדי העתיד משתמשים בעיתונות העבר
נערך על ידי: Ioram Melcer
17.09.2013 03:12
"הנוער של היום מנותק" 
"הצעירים של ימינו פשוט לא יודעים שום דבר על מה שקרה בעבר..."
"כל מה שמעניין אותם זה מחשבים. אין להם שום ידע כללי..."


בוודאי שמעתם משפטים כאלה ודומים להם. בין אם אתם מסכימים עם האמירות האלה בין אם לאו, אין ספק שמערכת החינוך יכולה לתרום רבות לחשיפת התלמידים להיסטוריה המקומית והעולמית, להרחבת הידע הכללי שלהם ולהעמקת תחושת הזהות הקבוצתית. ככל שהתלמידים ייחשפו למושגים, לדמויות ולאירועים מהעבר, כך יתעשר ויתרחב עולם הידע שלהם, ותהליכי הלמידה יהיו יעילים ומשמעותיים יותר.
איך אפשר לעשות זאת בדרך שתעניין ותסקרן את הילדים?
הנה הצעה אחת מני רבות שהספרייה הלאומית יכולה להציע.

היום לפני...
בספרייה הלאומית אוסף עצום של עיתונות היסטורית, המונגש לציבור באתר "עיתונות יהודית היסטורית​​". האתר מכיל גרסאות אלקטרוניות של עיתונים יהודיים שהתפרסמו בשפות שונות, במדינות שונות ובתקופות שונות. הגרסאות הללו מאפשרות צפייה במראה המקורי של העיתונים, חיפוש לפי תאריכים וחיפוש בכל המלל שפורסם בעיתון מסוים לאורך שנות הופעתו. 


במהלך קריאת כתבות עיתונאיות היסטוריות אפשר להתרשם מפרטי האירועים, לשים לב לתיעוד האירועים בזמן התרחשותם ולבחון את האירועים כפי שהם נראים לנו בפרספקטיבה היסטורית. 

חיפוש ידיעות במאגר העיתונות יחשוף את התלמידים לכלי המאפשר חקר היסטורי ממדרגה ראשונה ויספק הצצה מאתגרת ומרגשת, ולעתים אף מפתיעה ומשעשעת, אל אירועי העבר. השימוש בחומרי המקור מספק גם הזדמנות לפתח כישורי חקר וניתוח, ומעל לכול – באמצעות העיסוק בפריטי העיתונות ההיסטוריים נוכל לחבר את ילדי העתיד לשורשים ולמורשת העבר.
דוגמה לידיעות של "היום לפני" לחודש ספטמבר

5 בספטמבר 1978 – תחילת שיחות קמפ-דייוויד (מעריב)



 


10 בספטמבר 1940 – הפצצת תל אביב על ידי חיל האוויר האיטלקי בעיצומה של מלחמת העולם השנייה (הצופה)


 

27 בספטמבר 1955 – גילוי נפט בשדה חלץ שבנגב (מעריב)


​​​
 

הצעות לעבודה בכיתה

הציגו לתלמידים את האתר "עיתונות יהודית היסטורית" והדריכו אותם באפשרויות החיפוש השונות באתר.
כל תלמיד יחפש ידיעה מעניינת על אירוע שהתרחש בעבר, בשבוע שבו חל יום הולדתו. כדי להבין את ההקשר ולקבל מידע נוסף על האירוע, ייעזרו התלמידים במקורות מידע נוספים.
כשיגיע השבוע המתאים, במהלך שיעור חברה, יציגו התלמידים בפני חבריהם לכיתה את הידיעות שהם מצאו. התלמידים יסבירו לחבריהם את ההקשר ההיסטורי ויתלו את הידיעות במקום המיועד לכך על קירות הכיתה. אפשר גם להעלות את הפריט המקוון לאתר בית הספר או לרשת חברתית כיתתית.
ניתן להפנות את התלמידים לאתרים המציגים רשימות של אירועים היסטוריים לפי תאריכים. רשימות אלה יכולות לסייע לתלמידים לבחור אירועים, ולחפש את הידיעות לפי התאריכים. 
o לוח אירועים שנתי - באתר ויקיפדיה
o היום לפני – באתר סנונית
הזכירו לתלמידים כי ידיעות עיתונאיות על אודות אירועים היסטוריים יש לחפש רק בימים שלאחר תאריך התרחשות האירוע.

בעקבות הצגת קטעי העיתונות מומלץ לקיים בכיתה דיון על אודות בתוכן הידיעה וגם לעסוק בניתוח ביקורתי של הכתוב.

דוגמאות לשאלות לדיון:

o מדוע בחרתם בידיעה זו?
o האם האירוע או הדמות המתוארים בידיעה משמעותיים גם בימינו?
o אילו הידיעה הייתה מתפרסמת בעיתון בימינו, האם היא הייתה דומה או שונה? התייחסו לסגנון הכתיבה, לתוכן הדיווח, לעיצוב הטקסט ועוד.
o האם לדעתכם האירוע שבידיעה מתואר באופן שונה בעיתונים אחרים מאותה התקופה? חפשו את תיאור האירוע בעיתונים נוספים במאגר העיתונות ההיסטורית והשוו בין אופני הסיקור. 
​​​
תגובות למאמר (0)
הוספת תגובה