מה בספרייה > בלוג הספרייה > למה פריטי מקור?
17
9.2013
למה פריטי מקור?
נערך על ידי: Ioram Melcer
17.09.2013 02:16
שיעור ראשון בהיסטוריה. תחילת השנה. ראש השנה בעוד שבוע.

מה מלמדים? 
על פי תכנית הלימודים, צריך ללמד את הנושא "אירופה במאה ה-19" ולהתייחס למצבן של הקהילות היהודיות בארצות אירופה. אפשר לפתוח בשיחה על דרכי השילוב של היהודים בחברה הכללית במאה ה-19. אפשר גם לפתוח בדיון על הגורמים והמקורות של האנטישמיות המודרנית במרכז אירופה ובמערב אירופה. 

אין בעיה – עשיתי את זה כבר כמה שנים ברציפות. יש לי מערך שיעור מוכן...

רגע!

האם זאת הדרך היחידה לפתוח את השנה?
אולי יש דרך נוספת שתאתגר את התלמידים, תפתיע אותם ותגרום להם להתעניין?
אולי אפשר לעסוק בתכנית הלימודים וגם להתאים את השיעור לתקופה של חודש אלול וחגי תשרי?

אולי נוכל גם לתרגל מיומנויות חקר, ניתוח וחשיבה?

והנה הצעה מהספרייה הלאומית...


לפניכם גלוית "שנה טובה" שהודפסה באירופה בשנת 1901. במרכז הגלויה, גיבור התקופה – אלפרד דרייפוס.
ניתוח גלויה זו יאפשר התייחסות חווייתית ושונה לנושאים כגון פרשת דרייפוס, האנטישמיות המודרנית, הקהילות היהודיות במערב אירופה בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 ואפילו להתפתחות הטכנולוגית בתחום התקשורת באותם ימים.
מומלץ גם להתייחס לכיתוב שמעטר את הגלויה ולשפות שבהן כתובות הברכות. 
הגלויה היא חלק מסדרת גלויות "שנה טובה" שעליהן הופיעו תצלומים של הרצל, נורדאו, הרצל עם הסולטן, אמיל זולא ואלפרד דרייפוס – גיבורי ההתעוררות הלאומית היהודית באירופה במפנה המאה ה-20. 
הסדרה הופקה לקראת ראש השנה תרס"ב (1901), חודשים אחדים לאחר פגישת הרצל והסולטן באביב 1901 – פגישה שעוררה רושם רב בעולם היהודי. נראה שהגלויה הופקה על ידי יזם זריז שידע שהתצלום "יתפוס" היטב בעולם היהודי, שכן התקופה נודעה כתור הזהב של גלויות הדואר, והגלויה הפופולרית ביותר בקרב היהודים הייתה גלוית "שנה טובה".

הצעות לפעילות
הדפיסו את הגלויה וחלקו לתלמידים. 
אפשר גם להקרין את הגלויה על מסך באמצעות מקרן.
שאלות ומשימות: 
מהו המסמך?
על הגלויה לא מופיעים פרטים כמו תאריך או מקום ההדפסה.
נסו לשער: באיזו שנה הודפסה הגלויה? באיזה אזור הודפסה הגלויה, לדעתכם?
כיצד הגעתם למסקנות אלה?
תארו בקצרה את מצבם של היהודים באזור ובתקופה שבהם הודפסה הגלויה. היעזרו במקורות מידע נוספים.
מה כתוב על הגלויה? באילו שפות? מדוע לדעתכם מופיעות שפות אלה על גבי הגלויה?
מי הדמות במרכז הגלויה? מדוע לדעתכם הודפסה דמות זו במרכז כרטיס ברכה לשנה החדשה?
עצבו גלוית "שנה טובה" עם דמות במרכזה. איזו דמות תהיה בגלויה? מדוע בחרתם דווקא בדמות הזאת?


למה כדאי ללמד באמצעות פריטי מקור?
מהדוגמה הזאת אפשר להתחיל להבין מדוע.
פריטי מקור יכולים לעניין את התלמידים, להפתיע אותם ולקרב אותם לתקופה שבה אתם עוסקים.
פריטי מקור יובילו את התלמידים לחשוב, לנתח, להבין מתוך ההקשר, לשאול שאלות ולחפש תשובות.

וזאת הייתה רק דוגמה אחת.

אתם מוזמנים לחזור לבלוג כדי לקבל רעיונות נוספים וכדי ללמוד עוד על תרומתם של פריטי המקור של הספרייה הלאומית לגיוון תהליכי ההוראה.

תגובות למאמר (0)
הוספת תגובה