מה בספרייה > בלוג הספרייה > אנה פרנק – ההצלחה הספרותית
8
8.2012
אנה פרנק – ההצלחה הספרותית
נערך על ידי: Ioram Melcer
08.08.2012 04:00

אנה פרנק כתבה ביומנה בפעם האחרונה ב-1 באוגוסט 1944. שלושה ימים לאחר מכן נעצרה יחד עם שאר היהודים שמצאו מחסה בדירת המסתור באמסטרדם. אנה פרנק נפטרה ממחלת הטיפוס במחנה הריכוז ברגן-בלזן במהלך חודש מרץ 1945.


כיום, כמעט שבעים שנה לאחר האירועים, כשיומנה של אנה פרנק זכה לדורות של קוראים בשלל שפות ברחבי העולם וכשדמותה של אנה פרנק מוכרת למיליונים, אפשר להעלות תהיות אחדות על מקומה בספרות.


אנה פרנק רצתה להיות עיתונאית או סופרת, היא רצתה לבטא את עצמה במלים וכך ראתה את חייה העתידיים, לאחר המלחמה. אלא שהיא לא זכתה לממש את חלומה ונספתה בשואה לפני שמלאה לה 16 שנה. את היומן היא כתבה במקום המחבוא, מתעדת אירועים, מספרת על הקורות את החבורה שחיה בצפיפות ובפחד, וכותבת את מה שמתחולל בנפשה, נפש של נערה מתבגרת החווה תהליכים של שינוי בגוף ובנפש.

נראה שאנה לא כתבה את הדברים מתוך מחשבה שהם יתפרסמו ברבים. אביה של אנה, אוטו פרנק, שרד את מחנה ההשמדה אושוויץ ושב לאמסטרדם. ביום שבו נודע לו על מות בנותיו מרגוט ואנה, הוא קיבל את יומנה של אנה יחד עם מחברות ויותר מ-300 דפים, מידיה של ידידת המשפחה מיפ חייס.

כך החל יומנה של אנה פרנק לעשות את דרכו. בתחילה, אוטו היה היחיד שקרא את הכתובים שבתו הותירה אחריה. אט-אט הוא החל לתרגם קטעים לגרמנית ושלח אותם לקרובי משפחה בשווייץ. הוא סידר את החומרים השונים ולאחר מכן הוא גם הדפיס את הטקסטים אך גנז קטעים שנראו לו פוגעניים או בעייתיים. בחומרים שהוא קיבל לידיו היו גם הקטעים כפי שאנה כתבה אותם במקור וגם גרסה מעובדת שאנה הכינה לרוב היומן. היא לא הספיקה להשלים את מלאכת העריכה והעיבוד, ואוטו עמל כדי להגיע לגרסה מוגמרת.


אוטו הראה את התוצאה לאחדים מידידיו, ואחד מהם, ד"ר קורט בשביץ, התלהב מהיומן כמסמך וכיצירה ספרותית, ודחק באוטו בפרנק לפרסם אותו כספר.


אוטו היסס. גם להשיג מו"ל לא היה קל. לבסוף, ב-1947, ראתה אור מהדורה הולנדית ראשונה, והיומן יצא לאוויר העולם. ב-1950 ראו אור מהדורות בגרמנית ובצרפתית. וב-1952 התפרסמה גרסה של היומן בארצות-הברית. ועדיין, לא הייתה ליומן הצלחה עולמית גדולה. ב-1955 עלתה בניו-יורק הצגה על סמך היומן, וזכתה בפרס פוליצר. המחזה הגיע לאירופה בגרסה גרמנית ב-1956 וגם הוסרט. רק אז, 11 שנה לאחר המלחמה, לאחר גילוי היומן, לאחר מותה של אנה פרנק, הפך "אנה פרנק: יומנה של נערה" להצלחה עולמית, באירופה, בארצות-הברית, בעולם כולו ובכלל זה ביפן, שם הוא זכה להצלחה עוד קודם לכן, ונמכר בעשרות אלפי עותקים.


אנה פרנק הייתה לסמל. שמה ופניה, סיפורה וקולה העולה מן היומן העניקו למיליוני הקורבנות נוכחות מוחשית, דיוקן אנושי ספציפי. סיפורה עוסק בהישרדות היומיומית, בחיים במסתור שהם למעשה חיים של שבי. יחד עם אנה, הקורא מגלה מה מחולל השבי בנפשם וברוחם של מי שנתונים במלכוד. העולם מצטמק והולך, הנפש נאנקת תחת הלחץ, ויחד עם זאת, הזמן החולף מכתיב גם שלבים חדשים בהתבגרותה של הנערה, גיבורת הסיפור. 

אוטו פרנק הקדיש את חייו, עד מותו ב-1980, לקידום יומנה של אנה, לטיפול בזכויות היוצרים ולהקמתה של קרן לזיכרה. הספר זכה לתהודה עולמית עצומה ולקיום ארך-ימים בקרב קהלי קוראים שונים ומגוונים מאוד. אך לא רק מסירותו של האב גרמה להצלחת ספרה של בתו.


הגיבורה המספרת לא הייתה חידוש בספרות העולם. גם היומן כסוגה ספרותית היה מוכר ומבוסס דיו כאשר יומנה של אנה פרנק יצא לעולם וכבש לו מקום של קבע לדורות. ספרות של חטופים, שבויים ונרדפים גם היא הייתה מוכרת מזה זמן רב. בנוסף לכך, ברור שלפנינו כותבת מוכשרת, רגישה, כנה וחכמה המתפתחת לנגד עינינו, אך באותה המידה אפשר לומר שאנה פרנק לא זכתה לטפח את כשרונה הספרותי לכדי בשלות.


ובכן, מה סוד כוחו הספרותי של הספר? דומה שהיסוד העיקרי הוא העדות הנמסרת ממקור ראשון אך היודעת גם את חשיבותו של המבט החיצוני, של ההתבוננות מהצד. הגיבורה המספרת, שסופה ידוע לקורא אך לא לה עצמה, זוכה לאמינות מיוחדת גם בזכות המידע החוץ-טקסטואלי המלווה את הקורא עוד לפני שהוא מתחיל לקרוא בספר. הזוועה הכבושה, שחלקה אינו ידוע לכותבת, זוכה כך לעצמה נוספת. ליומן אין סוף כתוב. סופו של הסיפור מחוץ לספר, סוף פתוח ספרותית וסגור בספירת החיים. אנה פרנק היא מספרת וגם גיבורה, והיא גם דמות בעלילת השואה שפרצה לתודעת העולם עם סיום המלחמה. קיומה במישורים שמחוץ ליומן זכה לסיוע מצדן של דמויות רבות ביומן ומחוץ לו שקרמו עור וגידים במידות שונות מאז פרסום הספר ובהקשרים הנוגעים לתפוצתו בעולם: אוטו פרנק, מיפ חייס, שורה של אנשים שהיו קשורים בחיפוש אחר זהותו של מי שהסגיר את יושבי המסתור, קרובים וידידים של משפחת פרנק, דמויות נוספות בהולנד ששמן נקשר לסיפורה של אנה ומשפחתה, אנשים שפגשו את האחיות פרנק בברגן-בלזן ועוד. בנוסף, רואה אור שפע בלתי פוסק של ספרים העוסקים באנה פרנק, בדמויות נוספות מהפרשה, בנסיבות ההיסטוריות ובהיבטים ספרותיים שונים. הקורא העברי יכול לאחרונה ללמוד על אנה פרנק הנערה והדמות מספר מקיף מאת מליסה מילר, "הנערה אנה פרנק". כל המכלול הזה נוטל חלק בדרמה שצמחה מתוך הספר, סביבו ואחריו, והעצים גם את דמותה של הנערה אנה פרנק מאמסטרדם.

תגיות
ספרות, שואה
תגובות למאמר (0)
הוספת תגובה