המעיינים בהפטרה לא ימצאו רקע למאורע. על כן, מומלץ לקרוא את סוף פרק ו, בו מתוארת המלחמה שניהלו הארמים נגד ממלכת ישראל, בה צרו על עיר הבירה שומרון. כתוצאה מהמצור פרץ רעב קשה בעיר המחירים האמירו. "וַיְהִי רָעָב גָּדוֹל בְּשֹׁמְרוֹן וְהִנֵּה צָרִים עָלֶיהָ עַד הֱיוֹת רֹאשׁ-חֲמוֹר בִּשְׁמֹנִים כֶּסֶף וְרֹבַע הַקַּב [חִרְייוֹנִים) [דִּבְיוֹנִים) בַּחֲמִשָּׁה-כָסֶף" (מלכים ב ו, כה).
למלך נודע על נשים האוכלות את ילדיהם מחמת הרעב. המלך האשים את הנביא אלישע במצב הקשה. הוא ציפה שהנביא יפעל להצלת העיר הנצורה. במפגש הטעון בין המלך לנביא נאמרה הנבואה: "וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע שִׁמְעוּ דְּבַר ה' כֹּה אָמַר ה' כָּעֵת מָחָר סְאָה סֹלֶת בְּשֶׁקֶל וְסָאתַיִם שְׂעֹרִים בְּשֶׁקֶל בְּשַׁעַר שֹׁמְרוֹן" (מלכים ב ז, א) הנביא מבטיח שלמחרת תהיה ירידת מחירים וסאה (7-8 ליטר) סולת תימכר בשקל כסף (10 גרם כסף) השליש, עוזרו של המלך כפר באפשרות הנסית "וַיַּעַן הַשָּׁלִישׁ אֲשֶׁר-לַמֶּלֶךְ- נִשְׁעָן עַל-יָדוֹ אֶת-אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיֹּאמַר הִנֵּה ה' עֹשֶׂה אֲרֻבּוֹת בַּשָּׁמַיִם הֲיִהְיֶה הַדָּבָר הַזֶּה"? והוא נענה על ידי הנביא: "וַיֹּאמֶר הִנְּכָה רֹאֶה בְּעֵינֶיךָ וּמִשָּׁם לֹא תֹאכֵל" (ז, ב).
ההפטרה מספרת כיצד התרחש הנס: ה' השמיע למחנה ארם קול רעש של סוסים ומרכבות, חיילי ארם נבהלו ונטשו את המצור על שומרון. המצורעים שישבו מחוץ לשער שומרון ניסו את מזלם לקבל אוכל ממחנה ארם, ואז גילו להפתעתם את המחנה הנטוש. אחרי שאכלו ושתו הם דיווחו לשוער שסיפר לבית המלך על בריחת הארמים. למחרת יצאו העם לבזוז את המחנה. השליש הכופר שהוצב בשער לשמור על הסדר, ראה את הנס, אך לא נהנה ממנו, כי נרמס ברגלי העם. נבואתו של הנביא אלישע התגשמה "וַיֵּצֵא הָעָם וַיָּבֹזּוּ אֵת מַחֲנֵה אֲרָם וַיְהִי סְאָה סֹלֶת בְּשֶׁקֶל וְסָאתַיִם שְׂעֹרִים בְּשֶׁקֶל כִּדְבַר ה'" (ז, טז).
רבי רפאל בן גבריאל נורצי ממנטובה, בן המאה ה-16, חיבר מספר ספרים קטנים בענייני מוסר בשם 'סאה סולת' 'מרפא לנפש' ן'אורח חיים'. הספר נדפס לראשונה במנטובה שכ"א (1561). הספר זכה לפופלריות רבה ונדפס במהדורות רבות. לפניכם השערים.